Junaliikenteen avaaminen kilpailulle hiljentää syrjäseutujen liikennettä

Syrjäseutujen junaliikenne hiljenee kilpailulle avaamisen myötä, ennakoi SAK:n elinkeinopoliittinen asiantuntija Sauli Hievanen. VR:n monopoliasema on aina perustunut velvoitteeseen hoitaa kannattamatontakin liikennettä.
02.10.2015 11:00
SAK
SAK:n elinkeinopoliittinen asiantuntija Sauli Hievanen.

– VR:n monopoliaseman viisaus on ollut juuri ristisubventiossa eli siinä, että vilkkaiden reittien tuloilla on ylläpidetty hiljaisten syrjäseutujen kannattamatonta liikennettä. Perikeskustalainen ajatus koko maan asuttuna pitämisestä ja koko Suomen teollistamisesta on ohjannut valtion raidepolitiikkaa reilut 150 vuotta.

Hievanen kirjoittaa Suuri junakaappaus -nimisessä blogitekstissään, että nyt näyttäisi keskustalainen ideologia muuttuneen, sillä hallituksen politiikassa myös kilpailutus on ideologinen valinta.

– Voimme odottaa kilpailun avaamista myös jäänmurrossa ja luotsauksessa. Eniten pelottaa keskustan kauna valtion lentokenttäyhtiötä Finaviaa kohtaan. Jos kyseisen yhtiön asemaa lähdetään hämmentämään, tuhotaankin jo Suomen kansainvälisiä yhteyksiä.

Elinkeinopoliittinen asiantuntija kyseenalaistaa myös väitteen, että kilpailulle avaaminen laskee lippujen hintoja.

– Kilpailun avaaminen tuo etelän väkirikkaille reiteille kilpailua, josta matkustajat aluksi hyötyvät. Pidemmät vaikutukset eivät ole yksiselitteisiä, kuten esimerkiksi Ruotsissa ja Isossa-Britanniassa, joissa lippujen hintojen nousuvauhti on kiihtynyt.