Björkbacka: Suomen vahvuuksista ei saa säästää

Osa seuraavan hallituskauden säästötoimenpiteistä voi heikentää Suomen mahdollisuuksia pärjätä kansainvälisessä kilpailussa, tähdentää SAK:n elinkeinopoliittinen asiantuntija Pia Björkbacka.
15.07.2015 13:36
SAK

Björkbacka luettelee Kalevassa julkaistussa kirjoituksessaan Suomen vahvuuksia, joista hän toivoo pääministeri Juha Sipilän hallituksen huolehtivan: talouden ja yhteiskunnallisten instituutioiden toimivuuden, peruskoulutuksen, korkeakoulutuksen, innovoinnin, terveydenhoitojärjestelmän sekä vakaat ja ennustettavat työehtosopimukset.

– Näitä vahvuuksia ei saisi missään tapauksessa päästää rapistumaan, sillä ne ovat pohjana hyvälle kilpailukyvylle jatkossa.

Elinkeinopoliittinen asiantuntija ei allekirjoita päättäjien epäilyjä liian korkeista työvoimakustannuksista. Björkbackan mukaan Suomen kilpailukykyyn ei vaikuta ratkaisevasti työvoimakustannusten taso, sillä se on Suomessa kohtuullinen verrattuna keskeisiin kilpailijamaihin.

– Myös talouden kokonaistuottavuus, joka huomioi sekä työ- että pääomapanoksen käytön, on noussut Suomessa jopa enemmän kuin useissa vertailumaissa viimeisen 15 vuoden aikana.

Pia Björkbacka uskoo, että tuottavuus nousee, jos yritykset ottavat käyttöönsä uutta teknologiaa ja luovat sitä itse. Samalla yritysten tulisi hänen mukaansa panostaa työtekijöiden osaamiseen ja työn järkevään organisointiin. Etenkin johdon liiketoimintaosaamisessa olisi parannettavaa.

Tiina-Emilia Kaunisto / SAK