Kunnon työtä ja kunnon palkkaa

Jos työ vie mehut, niin työurat tuskin pitenevät. SAK:n valtuusto ihmetteli päätöslauselmassaan myös työnantajien hinkua irtisanoa ikääntyneitä työntekijöitä. Valtuusto torjui nuorten palkka-alet ja muistutti, että kunnon työelämässä pitää saada palkkaa, jolla tulee toimeen.
23.05.2012 21:00 karhu admin
Metalliliiton Pirkko Valtanen ja Arja Taipale SAK:n valtuuston kokouksessa Kiljavalla.

Valtuusto sitoutui edistämään työelämän kehittämisstrategiaa ja hoputti työnantajia hyväksymään raamisopimuksessa sovitun kolmen päivän koulutusoikeuden, jota valtuusto piti erinomaisena keinona lisätä SAK:laisten työntekijöiden osaamista.

Metallin Pentti Mäkinen lähetti Elinkeinoelämän Keskusliitolle EK:lle terveisiä, että turha on itkeä raamista, kun itse ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Myös Keijo Larila samasta liitosta ihmetteli, miksi koulutuspäivistä on syntynyt hirveä poru. Miksi vastustetaan oman henkilöstön koulutusta?

Työelämää parannettava

PAMin Harry Vainio oli huolissaan työssä jaksamisesta. Hän muistutti, että meillä jokaisella on odotuksia siitä, kuinka juuri minun työkyvystäni huolehditaan. Hän ehdottikin lisää lomaa helpottamaan jaksamista.

Posti- ja logistiikka-alan Unionin PAUn Juha Jaatinen muistutti että työurien pidentämiseen on muitakin keinoja kuin eläkeiän nosto. Hänen mielestään työuria tulee jatkaa nimenomaan parantamalla työelämää.

Anne Ylivirta PAMista piti työnantajien viime aikojen kommentteja arkipyhistä pöyristyttävinä. Ylivirta muistutti, että arkipyhät helpottavat työntekijän arkea. Hänen mukaansa sairauslomatkin vähenisivät, jos lomaa olisi enemmän.

Teollisuudelle tulevaisuutta

Puheenjohtaja Lauri Lyly arvioi, että suomalaisella teollisuudella on tulevaisuutta, kunhan sen edellytyksistä pidetään huolta.

TEAMin Pasi Kallion työpaikalla on menossa yyteet, jotka koskevat satoja työntekijöitä. Hän arvelikin, että Suomen teollinen pohja on rapautumassa ja yksipuolistumassa.

– Onko Suomessa tehty kaikki voitava teollisuuden puolesta, kyseli Kallio.

Suomalaisen elintarviketeollisuuden puolesta puhui SEL:n Tiina Heinonen. Hän muistutti, että suomalainen elintarvikevalvonta takaa hyvät ja jäljitettävät tuotteet. Heinosen mielestä ruoan valmistusmaan merkitseminen tuotteisiin on tärkeää.

EI nuorten palkka-alelle

Varapuheenjohtajat, PAMin Piia Yli Heikkuri ja Metallin Mika Vuoti johtivat puhetta SAK:n valtuustossa. Kuva: Patrik Lindström Valtuuston varapuheenjohtaja Piia Yli-Heikkuri torjui avauspuheessaan nuorten palkka-alen. Hänen mukaansa vaatimukset pienemmistä palkoista antavat huonon kuvan kesätöihin tuleville nuorille.

– Minäkin kuulen joka kesä tarinoita nuorten huonosta kohtelusta, kertoo Yli-Heikkuri.

PAMin Seija Jaatinen oli huolissaan nuorten syrjäytymisestä. Hän haastoikin kaikki luottamushenkilöt kiinnittämään huomion nuorten työehtoihin.

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n Tommi Raunela totesi tukityöllistämisen olevan tavallaan nuorten palkka-alea.

Aino Pietarinen