Bisnestä työntekijöiden oikeuksia polkemalla

Luteita vilisevä majapaikka, ylitöitä ilman korvauksia ja pahimmillaan orjatyötä muistuttavat olosuhteet. Luulisi, että tällaista ei tapahdu Suomessa.
15.04.2014 06:59 karhu admin

Esimerkit työntekijöiden kaltoin kohtelusta ovat puistattavia. Nämä tapaukset ovat olleet julkisuudessa, mutta paljon vastaavia tapauksia ei koskaan tule viranomaiste tai ammattiliittojen tietoon.

Luteita majapaikassa

Vantaan jätteenpolttolaitoksen työmaalla toimiva vuokrafirma majoitti virolaisia sähköasentajia osittain puretussa rakennuksessa, jossa oli syöpäläisiä. Työnantaja peri työntekijöiltä asumisesta 300 euroa kuukaudessa.

Työntekijöiden surkeat asumisolot paljastuivat alkuvuodesta, kun yksi sähköasentajista näytti luteiden syömiä käsiään ja niskaansa sähköliiton työntekijälle. Sähköliitto on vienyt tapauksen aluehallintoviraston käsittelyyn.

Lähde: Sähköliitto

Ylityöt ja sairastelu palkatta

Keski-Suomen käräjäoikeus tuomitsi viime marraskuussa jämsäläisen metalli- ja kuljetusalan yrityksen toimitusjohtajan 6 975 euron sakkorangaistukseen kiskonnan tapaisesta työsyrjinnästä ja työaikasuojelurikoksesta.

Työntekijä oli tehnyt runsaasti ylitöitä, mutta hänelle ei ollut maksettu niistä palkkaa. Työntekijälle ei ollut myöskään maksettu palkkaa sairausajalta.

Käräjäoikeuden mielestä oli selvää, että suomenkielistä työntekijää ei olisi saatu työskentelemään niillä ehdoilla, joilla uhri työskenteli. Menettely oli mahdollista koska uhri ei huonosti Suomea puhuvana kyennyt valvomaan etujaan. Käräjäoikeuden mielestä toimitusjohtaja oli asettanut virolaisen työntekijän ilman hyväksyttävää syytä epäedulliseen asemaan kansallisen alkuperän ja kielen perusteella.

Lähde: Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston työsuojelun vastuualue

Pakkotyötä riistopalkalla

Uuskaarlepyyläisessä yrityksessä vietnamista tulleet työntekijät tekivät 12–16 tunnin työpäiviä, josta he saivat palkkaa 500–900 euroa kuukaudessa. Työnantaja sai työskentelyn näyttämään siltä, että kaikki oli kunnossa. Työnantaja muun muassa liitti uhrit ammattiliiton jäseneksi ja palkka oli työehtosopimuksen mukainen.

Vietnamilaiset omistajat olivat avanneet 20 työntekijälle tilit, joihin he maksoivat palkat. Työntekijät eivät kuitenkaan tienneet tileistä, vaan omistajat käyttivät rahat itse. Todelliset, huomattavasti pienemmät palkat maksettiin toisille tileille.

Tapaus paljastui, kun omistajan poika pahoinpiteli töistä myöhästyneen työntekijän ja poliisi alkoi tutkia tapausta.

Omistajapariskunta tuomittiin vuosi sitten ihmiskaupasta ja törkeästä kavalluksesta kahdeksi ja puoleksi vuodeksi vankeuteen. Tuomitut ovat valittaneet tuomiosta hovioikeuteen. He ovat myöntäneet kiskonnan tapaisen työsyrjinnän, mutta eivät ihmiskauppaa. Hovioikeuden päätöksen odotetaan tulevan tämän kevään aikana.

Lähde: Palkkatyöläinen 3/2013, lakimies Jukka Heikkerö

Pirjo Pajunen