Ruotsin LO:ssa yhtä jalkaa sopimusneuvotteluihin

Neljätoista LO:n liittoa lähtee ensimmäistä kertaa pitkään aikaan sopimuskierrokselle yhtenäisenä ryhmänä. Tämä on pitkälle LO:n tuoreen puheenjohtajan Karl-Petter Thorwaldssonin työn tulosta.
19.02.2013 07:25 karhu admin
On tähdättävä täystyöllisyyteen, sanoo Ruotsin LO:n puheenjohtaja Karl-Petter Thorwaldsson.

Thorwaldsson käynnisti viime kesänä yhdessä sopimussihteeri Torbjörn Johanssonin kanssa keskustelut liittojen puheenjohtajien ja sopimussihteereiden kanssa. Lokakuussa kaikki liitot hyväksyivät uuden sopimusmallin, jonka perusteella palkankorotukset halutaan sekä prosentti- että kruunumääräisinä.

– Palkankorotustavoite suosii pienituloisia, joten alle 25 000 kruunua (2 900 euroa) kuukaudessa ansaitseville korotustavoite on kruunumääräinen. Taitekohdan ylittäville palkankorotus tulisi prosentteina, LO:n puheenjohtaja kertoo silmin nähden tyytyväisenä.

Teollisuusalan sopimus määrittää jatkossakin linjan koko Ruotsissa. Vaatimus on 2,8 prosenttia eli 799 kruunua (81 euroa) kuukaudessa.

Tavoitteena täystyöllisyys

Työllisyys on tulevaisuuden kysymyksistä tärkein. Thorwalsson tähtää täystyöllisyyteen.

– Ay-liike ei voi hyväksyä ”uutta normaalia” 7–8 prosentin työttömyyttä. Vuonna 2012 irtisanomisvaroituksen sai 71 000 henkeä, heistä valtaosa teollisuudesta. 400 000 ruotsalaisen ei kuulu olla työttömänä!

Tarpeita on. Vanhustenhuollossa ja kouluissa tarvitaan enemmän henkilökuntaa.

– Uusia teitä ja rautateitä pitää rakentaa, ja asuntoja, sillä 189 kunnassa on pulaa asunnoista, Thorwaldsson toteaa.

– Työpaikan voi saada vain, jos työpaikkoja on. Meidän on huolehdittava siitä, että työpaikkoja luodaan tarpeeksi. Ruotsin pitää, kuten Suomenkin, pysyä jatkossakin maailman kilpailukykyisimpien maiden joukossa. Se tehdään edistämällä samaan aikaan kehitys- ja tutkimustyötä, kannustamalla yhä useammat nuoret hankkimaan pitempi koulutus ja rakentamalla infrastruktuuria.

Karl-Petter Thorwaldsson kuvailee seitsemää ensimmäistä kuukauttaan LO:n puheenjohtajana innostaviksi. Kuva: Mikael SjöbergPalkka-alet eivät tuo työtä

Suomessa esiin nostetut palkanalennukset LO:n puheenjohtaja torjuu suoralta kädeltä.

– Ajatus työn hinnan laskemisesta niin, että Suomi voisi kilpailla halvempien ja alhaisemman palkkatason maiden kanssa, on absurdi. Paras tapa laskea kysyntää on alentaa palkkoja, sanoo Thorwalsson.

Thorwaldsson suorastaan säteili optimisia ja tulevaisuudenuskoa tammikuussa, kun LO oli samana päivänä murtanut komeasti uutiskynnyksen 14 jäsenliittonsa kanssa arvostelemalla suorin sanoin sitä, että hyvinvointialan yritysten voittoja pönkitetään verorahoilla. Verovarat pitää sen sijaan käyttää hoitoon, kouluun ja hoivaan.

Valmisteilla oli myös kolmikantainen työllistämissopimus, tavoitteena nuorten työllistymisen edistäminen. Hallitus oli valmis panostamaan siihen, mutta työnantajat, Sveskt Näringsliv torjui sopimuksen. Thorwaldsson kritisoi työnantajia LO:n lehdessä siitä, etteivät nämä ole valmiita kantamaan vastuutaan, mutta ilmoitti samalla, että LO on valmis jatkamaan keskusteluja hallituksen kanssa nuorisotyöttömyyden taltuttamiseksi.

Ingegerd Ekstrand