Tuottavuus paranee yhteistyöllä

Tuottavuuden eteen tehdään jo paljon työpaikoilla, eikä se ole huono asia, tuumaavat ay-raatilaiset.
22.09.2015 07:02 karhu admin
Nakkila Goupissa tuottavuutta on parannettu yhdessä työntekijöiden kanssa. Käytössä ovat muun muassa joustavat työjärjestelyt ja työhyvinvoinnista huolehtiminen.

Pasi Karttunen, Metalliliitto, Konecranes

Pasi Karttunen– Meillä uusitaan koneita ja laitteita säännöllisesti ja huolehditaan, että käytössä ovat uusimmat. Tämä on mielestäni yrityksille ehdottoman tärkeää ja parantaa työn tuottavuutta.

– Paikallisesti olemme sopineet erilaisista työaikamalleista, jotka mahdollistavat pitemmän päivän tekemisen tarpeen mukaan. Nytkin yhdellä osastolla tehdään kymmentuntista työpäivää, joka tasoitetaan sitten joulun alla.

– Tuottavuuden parantaminen on meillä koko ajan esillä, se on osa normaalia toimintaa. En koe sitä mitenkään painostavaksi asiaksi.

Sirpa Aly, PAM, Sodexo

– Meillä ovat juuri päättyneet isot yt-neuvottelut ja niistä juontuvat toimenpiteet toteutetaan loppuvuoden aikana. Tulossa on iso organisaatiouudistus ja runsaasti muutoksia. Itse en ole kokenut näin valtavaa muutosta koskaan aiemmin, vaikka olen työskennellyt yrityksessä lähes 30 vuotta.

– Organisaatiouudistuksessa ei ole ensisijaisesti kyse irtisanomisista, mutta ihmisten työtehtävät voivat vaihtua ja osa-aikaistamisia voi tulla. Vielä on hämärän peitossa, mitä kaikki muutokset yksittäisen työntekijän kannalta merkitsevät.

– Uudistuksella haetaan parempaa tuottavuutta ja kilpailukykyä, sillä Sodexo on tehnyt viime vuosina tappiota.

Ari Huczkowski,Sähköliitto, Laivasähkötyö Oy

Ari Huczkowski– Teemme sähköasennusta laivoihin ja juniin. Kyse on huolloista, korjauksista ja uusista asennuksista. Tilaaja määrittelee pitkälle materiaalit, joita käytämme ja muutenkin olemme hyvin riippuvaisia työn tilaajasta. Työ on luonteeltaan sellaista, että tuottavuutta on aika vaikea kehittää.

– Materiaalit, työkalut ja työn apuvälineet ovat kehittyneet vuosien saatossa paljon. Ne ovat tietysti parantaneet työn tuottavuutta. Materiaalit ovat aiempaa parempia ja esimerkiksi apuvälineet ovat helpottaneet työn tekemistä. Monista työtehtävistä, joihin ennen tarvittiin kaksi työntekijää, selviää nykyään yksin.

Karita Alanko-Ojala, JHL, Oulun kaupunki

Karita Alanko-Ojala– Työn tuottavuus on ollut viime vuosina meillä vahvasti esillä. Aika rankkoja aikoja olemme eläneet: kuntaliitoksen lisäksi on säästetty ja viime vuonna oli myös lomautuksia. Henkilöstön ja tehtyjen työvuosien määrä vähenee jatkossakin.

– Tuottavuutta pitäisi nykyistä enemmän hakea rakenteiden uudistamisesta ja palvelujen ja työn tekemisen tapojen kehittämisestä. Tähän kehittämistyöhön henkilöstö pitäisi ottaa vahvasti mukaan.

– Enemmän pitäisi kiinnittää huomiota johtamiseen ja henkilöstön työhyvinvointiin. Uskon, että näihin vaikuttamalla työn tuottavuus parantuisi paljon.

Pirjo Pajunen