SAK:laiset liitot esittävät parannuksia työntekijän oikeuksiin

SAK:n jäsenliitot ovat tehneet edustajakokoukselle kehittämisesityksiä vapaakauppaneuvotteluista omaishoivan ja työn yhdistämiseen.
01.06.2016 10:39
SAK

SAK:n jäsenliitot ovat tehneet edustajakokoukselle 39 kehittämisesitystä. Aiheita on vapaakauppaneuvotteluista omaishoivan ja työn yhdistämiseen.

Yhä useammin ikääntyvät, työssäolevat naiset hoitavat vanhempiaan omaishoitajina. Arvioiden mukaan omaishoitajia on 700 000, joista noin 40 000 saa omaishoidon tukea. Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n esityksessä toivotaan SAK:n ryhtyvän toimenpiteisiin, jotta työn ja omaishoivan yhdistäminen ei vaikeuttaisi naisten työuria, palkkakehitystä ja tulevan eläkkeen määrää. JHL:n mukaan omaishoivaa tulee kehittää samaan tapaan kuin pienten lasten hoivan tukijärjestelmiä.

Ulkoministeriön selvityksen mukaan Euroopan unionin ja Yhdysvaltojen välille neuvoteltavassa vapaakauppasopimuksessa julkiset palvelut jäävät vapaakaupan ulkopuolelle. JHL ja Palvelualan ammattiliitto PAM toivovat, että keskusjärjestö osaltaan pitää huolta, että suomalaisen julkisen palvelun asema turvataan jatkossakin. Esityksen mukaan on toimittava niin, etteivät ulkomaiset sosiaali-, terveys- tai koulutuspalveluita tarjoavat yritykset pääse kilpailemaan Suomen markkinoista.

Työehtojen ja verojen kierto huolestuttavat

Työehdot, harmaa talous ja henkilöstön aseman turvaaminen ovat myös keskeisiä aiheita liittojen esityksissä.

Puuliitto esittää, että SAK ponnistelisi harmaan talouden estämiseksi. Liitto mainitsee huolestuttavana esimerkkinä suomalaisen tuotantoyrityksen, joka perustanut työvoimaa välittävän yrityksen Viroon. Sitä kautta yritys hankkii tuotantotyöntekijöitä Suomeen täällä noudatettavia työehtosopimuksia halvemmalla.

Työehtosopimusten kiertämisestä on huolissaan myös Metallityöväen liitto. Etenkin ulkomaisen työvoiman kohdalla työehtosopimusten määräyksiä ei noudateta ollenkaan tai valitaan vain työnantajalle sopivat soveltamiskohdat. Liitto toivoo valtiolta lisää resursseja valvomaan työvoiman tasapuolista kohtelua.

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL vaatii kuntien nykyiselle henkilöstölle parempaa muutosturvaa siirryttäessä sote-uudistuksen mukaisiin itsehallintoalueisiin. Liiton mukaan muutosturvapaketin tulisi auttaa henkilöstöä yhteistoimintalakia paremmin työllistymisessä, koulutuksessa ja uuden työpaikan löytämisessä.

Tasa-arvoa edistettävä edelleen

Yhteisessä aloitteessaan Palvelualojen ammattiliitto PAM ja JHL haluavat edistää sukupuolten samapalkkaisuutta. Liitot esittävät, että ammattiliittojen ja SAK:n olisi edistettävä euromääräisiä palkankorotuksia, kohdistettava sopimuskorotuksia pienpalkkaisille ja naisvaltaisille aloille sekä edistettävä osa-aikaisen ja silpputyön teettämistä taloudellisesti vähemmän houkuttelevaksi.

Suomen elintarviketyöläisten liitto SEL vaatii, että epätyypilliset työsuhteet on saatava kuriin ja nollasopimukset kiellettävä lailla.

PAM toivoo keskusjärjestöltä aktiivista otetta työelämän digimurroksessa. Liitto toivoo muun muassa henkilöstö- ja aikuiskoulutusta, joka mahdollistaisi siirtymisen uusiin ammatteihin.

Viiden vuoden välein kokoontuva edustajakokous on SAK:n korkein päättävä elin. Tampere-talolla 6.–8. kesäkuuta pidettävä edustajakokous on järjestyksessään 19:s.