Tiedottaminen tärkeintä

Matkatoimisto HRG Nordic Oy:n luottamusmies Anita Hellman pitää luottamusmiehen elämää varsin hektisenä. On yt-neuvotteluja ja vastaamista arkisiin kysymyksiin. Hellman on myös Mailin (Matkailualan ammattiliiton) puheenjohtaja ja AKT:n hallituksen jäsen.
25.11.2014 07:25 karhu admin
Matkailualan ammattiliiton Mailin puheenjohtaja ja matkatoimisto HRG Nordic Oy:n luottamusmies Anita Hellman.

”Isoja riitoja työpaikalla ei onneksi ole ollut ja se on hyvä asia. Nykyinen maailma on sen verran hektinen YT-neuvotteluineen, että haasteita kuitenkin riittää miltei päivittäin. Luottamusmiehen työ pitää meillä enimmäkseen sisällään ihan arkipäivän vinkkejä työntekijöille, kysymyksiin vastaamista, milloin palkoista, milloin työajoista tai lomapäivistä. Tärkeää on tietty myös käydä jatkuvaa vuoropuhelua työnantajan kanssa.

Yksi tärkeimmistä asioista on tiedottaminen, eritoten muutostilanteissa, kuten esimerkiksi työvoimaa vähentäessä. Luottamusmiehenä huolehdin siitä, että edustamillani työntekijöillä on tarvittavat tiedot siitä missä mennään, millaisia toimenpiteitä on tulossa, sekä oikeuksistaan mikäli he joutuvat toimenpiteiden kohteeksi. Ne ovat vaikeita tilanteita ja luottamusmiehen tulee tavallaan valmentaa työntekijöitä sitä varten. Olenkin saanut kiitosta siitä, että tietoja saa ilman, että erikseen pitää tulla kysymään.

Työpaikallamme kokoontuu muutaman kerran vuodessa neuvottelukunta, jossa käydään läpi niin työsuhdeasioita, työsuojelukysymyksiä sekä yleisiä työpaikan asioita, kuten toimintatapoja jne. Tämä foorumi on tärkeässä roolissa työpaikkaa kehittäessä. Siellä voidaan ottaa esille niin epäkohtia kuin myös positiivisia asioita. Tämä neuvottelukunta perustettiin omasta aloitteestani muutama vuosi sitten ja olen iloinen että siitä on tullut olennainen osa työpaikan toimintaa ja sen kehittämistä.

Monikansallisessa yrityksessä on toiminta välillä haasteellista. Suomen lainsäädäntö ja työehtosopimuksemme ovat erilaiset kuin yrityksen päätoimipaikoissa, joten aina ei ole itsestään selvää, että työnantaja tietäisi miten toimitaan Suomen lain ja työehtosopimuksemme puitteissa.

Epäkohtiin pitää uskaltaa puuttua. Joskus asiat kääntyvät niinkin, että luottamusmies joutuu silmätikuksi. Silloin tulee vain pitää pää kylmänä, muistaa omat oikeudet ja pitää mielessä että asiat ovat asioita. Onneksi takana on vahva ammattiliitto, AKT:sta olen saanut apua ja tukea tiukoissakin paikoissa.”

Aino Pietarinen