Työttömän ääni kuuluviin kampanjan kautta

Viime viikolla käynnistynyt Ääni työttömälle -kampanja pyrkii poistamaan työttömyyteen liittyviä stigmoja tuomalla kuuluville työttömien oman äänen. Tämän vuoden aikana näkyvä kampanja kertoo myös työttömien kasvavasta ahdingosta.
15.02.2016 12:07
SAK, TATSI ja TVY

Työttömien määrä on kasvanut viidessä vuodessa sadalla tuhannella. Työttömiä työnhakijoita on TE-toimistoissa jo 378 000.

TE-toimistojen työntekijöitä on samaan aikaan vähennetty kolmanneksella, kolmesta tuhannesta noin kahteen tuhanteen. Hallitus jatkaa TE-toimistojen työntekijöiden vähentämistä ja leikkaa työllisyysmäärärahoja seuraavien vuosien aikana tuntuvasti.

–  Työttömät eivät ole yhdenmukainen joukko. Heitä ei oikeastaan yhdistä mikään muu kuin se, etteivät he juuri nyt saa tekemisistään palkkaa. Työttömillä on hyvin monenlaisia elämäntilanteita ja jokaista eivät auta samat asiat, kertoo Työttömien ay-jäsenten tukiyhdistys Tatsin toiminnanjohtaja Jouni Gustafsson.

Kampanjan takana olevat järjestöt SAK, Tatsi ja Työttömien valtakunnallinen yhteistoimintajärjestö TVY ovat erityisen huolissaan palvelujen leikkauksista.

–  Etenkin osa pitkäaikaistyöttömistä tarvitsee aivan ensin terveydellistä tukea sekä apua elämänhallintaan, sanoo SAK:n työllisyysasioiden päällikkö Pirjo Väänänen.

Järjestöt muistuttavat, että työmarkkinoille ensimmäistä kertaa tulevat nuoret ja työttömäksi jääneet aikuiset tarvitsevat käytännön apua myös itsensä markkinointiin. Tähän henkilökohtaiseen palveluun pitäisi TE-toimistossa olla riittävästi resursseja.

Tätä nykyä työvoimaviranomaiset ehtivät tavata työttömän keskimäärin kerran vuodessa.

– Työttömien tukeminen kannattaa, sillä työn löytyminen mahdollisimman nopeasti tuo säästöjä myös yhteiskunnalle. Työelämältä menetetty nuori maksaa hukkaan heitettynä työpotentiaalina valtiolle arviolta 1–1,5 miljoonaa euroa. Lieveilmiöt, kuten lisääntyneet terveydenhoito- ja sosiaalipalveluiden kulut, eivät ole laskelmassa mukana, painottaa TVY:n toiminnanjohtaja Jukka Haapakoski.

Ääni työttömälle -kampanja ja työttömien omien ajatuksia työttömyydestä Facebookissa

Tilaa tuoreimmat uutisemme sähköpostiisi

Tilaa tuoreimmat uutisemme sähköpostiisi

Kieli

Näin tietojasi käytetään

Lähettämällä lomakkeen hyväksyt tietojesi käytön kuvauksen mukaisesti.