Ay-liike pettynyt Rion konferenssin tuloksiin

Rion ympäristö- ja kehityskonferenssin tulokset jäivät Ay-liikkeen maailmanjärjestön ITUCin mielestä todella laihoiksi. Järjestö on hyvin pettynyt siihen, että Rio+20-konferenssin loppuasiakirja ei sisällä konkreettisia päätöksiä työllisyyden ja ympäristön tilan parantamiseksi ja sosiaalisen oikeudenmukaisuuden lisäämiseksi.
25.06.2012 09:30
JUHANI ARTTO
Konferenssin ohessa järjestettiin Rio+20 & You -tapahtumia Rio de Janeiron planetaariossa

Perjantaina päättyneeseen kolmipäiväiseen konferenssiin osallistui valtioiden johtajia noin sadasta maasta ja edustajia lähes kaikista maailman maista. Isäntämaan Brasilian toiminnan seurauksena neuvottelut 49-sivuisesta loppuasiakirjasta lopetettiin jo ennen varsinainen konferenssin alkua. Menettelyllään Brasilia halusi varmistaa, että maailman johtajat hyväksyvät konferenssissa yhteisen loppuasiakirjan huolimatta heidän vakavista erimielisyyksistään.

Kansainvälinen ay-liike toimi neuvotteluissa sen puolesta, että konferenssin päätökset tukisivat työllisyyttä ja talouden muuttamista ympäristöystävällisemmäksi. Ay-liike pyrki myös siihen, että konferenssin osanottajamaat olisivat sitoutuneet rahoitusmarkkinaveron säätämiseen. Sen tuotoilla vahvistettaisiin köyhyydenvastaisen kamppailun ja ympäristönsuojelun rajoituspohjaa, ay-liike esitti.

ITUCin pääsihteeri Sharan Burrow syyttää maiden johtajia pelokkuudesta kehittää maailmalle uutta kehitysmallia, joka ottaisi tasapainoisesti huomioon sosiaaliset, taloudelliset ja ympäristön tilaa koskevat vaatimukset.

Myös Euroopan ammatillinen yhteisjärjestö EAY on erittäin pettynyt Rion konferenssin tuloksiin. Järjestö korostaa, että sosiaalinen oikeudenmukaisuus voi toteutua vain suojelemalla ihmisoikeuksia ja ympäristöä.