Kypäriä liukuhihnalta

Kypäriä, jotka suojaavat, ovat mukavia ja näyttävät hyvältä. Siinä Euroopan johtavan pään alueen suojainten valmistajan JSP:n johtotähti. Päätehtaalla Witneyssä – Oxfordin lähellä Englannissa – valmistetaan 65 000 kypärää viikossa.
21.05.2013 09:40 karhu admin
Kuvassa toimitusjohtaja Mark R. Johnstone, aluemyyntipäällikkö Alina Wegrzyn, tuotantopäällikkö Steve Sanders ja johtaja Matthew Judson.

JSP:n valmisti pitkään sadevaatteita ja saappaita. Kypärien valmistus alkoi 1972. Kypärästä tuli niin hyvä, että sitä valmistetaan edelleen. Hieman myöhemmin ryhdyttiin tekemään kuulo- ja silmäsuojaimia, joiden tuottajana JSP on tänä päivänä Britannian suurin.

? Meidän vaatimuksemme kypärille on, että ne antavat täyden suojan, mutta ovat myös mukavia käyttää ja hyvännäköisiä. Silloin niitä käytetään, sanoo toimitusjohtaja Mark R. Johnstone.

Päänsuojaimia valmistetaan neljänlaisia. Viidennen luokan kypärät on tarkoitettu korkean riskin töihin esimerkiksi kaivoksissa ja raskaissa rakennustöissä, kolmannen luokan 285 gramman painoiset vahvat ja ultrakevyet kypärät rakennuksille, kuljetusalalle ja huoltotöihin ja ns. kevytkypärät vähemmän vaarallisiin töihin ja ympäristöihin.

Tuotannosta 70 prosenttia on Isossa-Britanniassa, ja tuotanto kasvaa koko ajan. Kaikkiaan 205 työntekijästä 140 työskentelee tuotannossa. Heistä 45 tekee vuorotyötä Witneyssä. Vuosituhannen vaihteessa käynnistettiin kaksi pienempää tehdasta, toinen Kiinassa ja toinen Dubaissa.

? Me investoimme kovasti taantuman aikana, ja olemme tehneet niin aina, jotta olisimme sitten taantuman jälkeen vahvempia. Mutta viimeisimmän taantuman myötä 85 työpaikkaa 450:stä jouduttiin lopettamaan. JSP tuottaa tänään enemmän, vaikka työntekijöitä on vähemmän, Johnstone kertoo.

Tehtaalla on käytössä Lean-ohjausjärjestelmä, jossa tuotannosta vastaavat tiimit. Toimitusjohtajan mukaan yritys panostaa voimakkaasti myös oppisopimuskoulutukseen.

Käyttölämpötila vaihtelee +50 ja -40 asteen välillä

Alina Wegrzyn esittelee tehtaan hittituotetta kypärää.Joka viikko JSP:n tehtaalla valitaan umpimähkään 250 kypärää, joiden iskun- ja paineenkestävyys testataan. Kypäriä myydään Saudi-Arabiasta Siperiaan, joten käyttölämpötila vaihtelee +50 asteesta -40 asteeseen. Kypärät on testattava altistamalla ne kuumalle ja kylmälle. Niiden kestävyyttä testataan myös vanhenemisen varalta upottamalla ne pitkäksi aikaan suolakylpyyn. Myös muut suojaimet testataan.

JSP sai voimakasta nostetta 1990, kun EU:n henkilökohtaisia suojaimia koskeva direktiivi tuli voimaan. Tapaturmia sattui paljon, erityisesti englantilaisilla rakennustyömailla.

? Sitä ennen työläiset saivat heilua rakennuksilla ihan kuinka vain. Direktiivin voimaan tultua kypäristä tuli pakollisia ja niiden kysyntä yllätti meidät täysin. Nykyään meidän kypäriämme käyttää 40 miljoonaa työläistä 95 eri maassa, toteaa toimitusjohtaja Johnstone.

Hänen isoisänsä perusti JSP:n – Johnstone Safety Productsin – vuonna 1964 Länsi-Lontoossa. Ensimmäinen tuote oli kalastajille tarkoitettu suojaesiliina, tuote joka on edelleen tuotannossa noin 500 muun suojavarusteen joukossa.

Uniikkituotteena yhdistelmäsuojain silmille ja hengitysteille

FilterSpec on JSP:n uniikkituote. Se on yhdistelmäsuojain, joka suojaa sekä silmiä että hengitystä. Tuote on palkittu Yhdysvalloissa vuonna 2011. Kun Mark R. Johnstone oli käymässä Tverissä Venäjällä, hän huomasi, että ratapölkkyjä rautatiekiskoihin hitsanneet työntekijät olivat noin vain riisuneet suojalasinsa.

? Suojalasit höyrystyivät kovassa pakkasessa hengityssuojaimen vaikutuksesta. Tutkimuspäällikkömme kehitteli kasvojen muodon mukaan räätälöidyn ja tiukasti sulkeutuvan FilterSpecn.

Lynne ja Tracy kiinnittävät heijastimia.Sinisiä ja valkoisia kypäriä valmistuu uudessa hallissa tasaisena virtana. Suosituimpia ovat juuri nämä kaksi väriä ja lisäksi keltainen. Kaikkiaan kypäriä valmistetaan kymmentä eri väriä. JSP:llä työskentelevä Martin painaa kypäriin tilaajan logon ja käyttäjän nimen. Lynne ja Tracy kiinnittävät heijastimet paikoilleen.

? Käyttäjät voivat tarkistaa kypärän koodin, mennä tietojärjestelmäämme ja nähdä sekunnin tarkkuudella, milloin kypärä on valmistettu, millaisia testejä sille on tehty, ja onko se aito. Verkosta löytyy yhteensä 45 eri tietoa, sanoo hengityssuojaimista ja teknisestä tuesta vastaava johtaja Matthew Judson.

Hän korostaa, että kypäriä pitää hoitaa. Suosituksena on pesu vedellä ja saippualla. Naarmuttavia, syövyttäviä ja liuottavia aineita on syytä välttää.

Työsuojelupäällikkönä hän voi olla iloinen siitä, että tehtaalla on sattunut vain hyvin pieniä tapaturmia. Punaisen hälytysnappulan painaminen pysäyttää tarvittaessa koko tuotannon.

Ingegerd Ekstrand