Parikymmentä sote-aluetta riittää

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestön SAK:n mukaan sosiaali- ja terveyshuolto voitaisiin Suomessa keskittää 15–20 sote-alueelle. Kooltaan 200 000–400 000 asukkaan alueet takaisivat laadukkaan erikoissairaanhoidon, SAK toteaa tänään antamassaan lausunnossa.
06.03.2013 15:11

Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistamista pohtineen työryhmän loppuraporttiin on kirjattu, että perusterveydenhuolto ja "peruserikoissairaanhoito" pitäisi ensisijaisesti järjestää vähintään 50 000–100 000 asukkaan kunnissa. Toissijaisesti nämä voitaisiin järjestää vastaavan kokoisten sote-alueiden kautta.

SAK:n mielestä 50 000–100 000 asukkaan väestöpohja johtaisi erikoissairaanhoidon pilkkoutumiseen ja sen laadun heikentymiseen. Koska on epätodennäköistä, että Suomessa päädyttäisiin 15–20 kuntaan, SAK esittää sosiaalihuollon, perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon keskittämistä erillisiin sote-alueisiin. Kuntien olisi pakko liittyä sote-alueiden jäseniksi.

Julkisen terveydenhuollon tehokkuudella ja nopeudella on selkeä vaikutus työurien pituuteen. Siksi sosiaali- ja terveydenhuollon rakenteita uudistettaessa on varmistettava, että myös toiminta ja palvelut laitetaan kuntoon, SAK edellyttää lausunnossaan.

Henkilöstön asema turvattava kuntauudistuksessa

SAK pitää kuntarakenneuudistusta tarpeellisena ja kiirehtii sen toimeenpanoa. Vahvat peruskunnat turvaavat hyvinvointipalvelut. Elinvoimaiset kunnat voivat myös kehittää infrastruktuuriaan ja parantaa yritysten toimintaedellytyksiä, millä puolestaan on vaikutuksia työllisyyteen. Mitä kauemmin kuntauudistusta pantataan, sitä todennäköisempää on kuntien hidas näivettyminen, SAK:n lausunnossa todetaan.

SAK muistuttaa, että hallitusohjelmassa on luvattu turvata henkilöstön asema kuntarakenneuudistusta toimeenpantaessa. Palkkojen harmonisointiin ja henkilöstön kehittämiseen on varattava riittävät määrärahat ja työnantajan ja työntekijöiden aito yhteistoiminta on turvattava.