Ruotsin ay-liike pitää kiinni reaalipalkkojen nousutavoitteesta

Ruotsin teknologiateollisuuden tes-neuvotteluissa on pöydällä hahmotelma kolmevuotiseksi sopimukseksi, ay-julkaisu Arbetet kertoo. Sekä työnantajien järjestö Teknikföretagen että ammattiliitto IF Metall pitävät pitkää sopimuskautta mahdollisena, kunhan muut ehdot täyttyvät.
07.03.2013 15:31
Anders Farbe

Hahmotelman ovat laatineet Ruotsin neuvottelujärjestelmään kuuluvat ”puolueettomat puheenjohtajat” osapuolten kanssa käymiensä keskustelujen pohjalta.

IF Metallin puheenjohtaja Anders Farbe korostaa, että liiton lähtökohtana on edelleen reaaliansioiden nousu kunakin sopimusvuonna. IF Metall pitää myös kiinni ammattiliittojen laajan rintaman yhteisistä palkkatavoitteista. Liitot sopivat viime syksynä yhteisiksi tavoitteiksi 2,8 prosentin korotuksen niin, että alle 25 000 kruunua (3010 euroa) kuukaudessa ansaitsevien kuukausipalkkoja nostetaan vähintään 700 kruunua (84 euroa). Nämä tavoitteet tarkoittavat yksivuotisen sopimuksen korotuksia.

Työnantajat ajavat palkankorotusten suhteen puhdasta prosenttilinjaa ja tarjoavat 4,5 prosentin nousua sopimuskauden aikana.

IF Metall pitää pitkän sopimuksen ehtona myös osa-aikaeläkkeiden mahdollistamista sekä vanhempainvapaan pidentämistä viidestä kuukaudesta kuuteen 90 prosentin korvaustasolla.

Teknologiateollisuuden neuvottelut ovat avainasemassa koko tes-kierroksella. Jos IF Metall menestyy kamppailussa tavoitteidensa puolesta, se vahvistaa muiden ammattiliittojen asemaa niiden omissa neuvotteluissa työnantajien kanssa.

Ammatillisen keskusjärjestön LO:n jäsenliitot pääsivät syksyllä yhteisymmärrykseen nyt meneillään olevan tes-kierroksen tavoitteista ja liittojen sopimustoiminnan tiiviistä keskinäisestä koordinoinnista.

Juhani Artto