Työn tilaaja saatava vastuuseen koko alihankintaketjusta

Työn tilaajan on vastattava siitä, että alihankkijat noudattavat velvoitteitaan. Hallituksen esittämät uudistukset tilaajavastuulakiin eivät ole riittäviä, sanoo SAK:n lakimies Anu-Tuija Lehto.
19.09.2014 13:04
Anu-Tuija Lehto

SAK:n mielestä Suomessa on toteutettava todellinen tilaajan vastuu, jolloin tilaaja vastaa myös alihankkijan sopimuksenalaisista velvoitteista.

– Toimiva tilaajavastuu edellyttää, että tilaaja vastaa myös alihankkijan verojen ja sosiaaliturva- ja eläkemaksujen maksamisesta sekä alihankkijan palveluksessa olevien työntekijöiden palkoista. Hallituksen tuoreessa esityksessä eduskunnalle on kuitenkin keskitytty vain sopimusta edeltävään aikaan ja siinäkin tyydytty vain nykyisen lain täsmentämiseen, harmittelee Anu-Tuija Lehto.

Hallitus esittää työn tilaajan selvitysvelvollisuuden täsmentämistä verotuksen ja työntekijöiden eläketurvan osalta. Lisäksi hallitus esittää selvitysvelvollisuuden laajentamista koskemaan työterveyshuoltoa.

– Esitetyillä korjauksilla verovuotoa ei kyetä olennaisesti tukkimaan eivätkä esitetyt muutokset edesauta alipalkkaukseen liittyvien ongelmien ratkaisemista.

Hyvänä Lehto pitää sitä, että hallitus esittää lain rikkomisesta seuraavien laiminlyöntimaksujen korottamista.

Tilaajavastuulakiin esitettyjen muutosten on tarkoitus tulla voimaan vuoden 2015 alusta.