SAK vaatii perhevapaiden pikaista uudistamista

SAK odottaa hallituksen käynnistävän perhevapaiden uudistamisen välittömästi. Uudistuksen avulla Suomen työllisyysastetta voidaan parhaimmillaan nostaa merkittävästi.
30.08.2016 15:52

Puheenjohtaja Jarkko Eloranta huomauttaa nykyisen perhevapaajärjestelmän ohjaavan äitejä pitkille perhevapaille, mikä heikentää naisten asemaa työmarkkinoilla.

– Jos nuorten naisten työllisyys olisi Suomessa Ruotsin tasolla, työllisyysasteemme olisi puolitoista prosenttiyksikköä nykyistä korkeampi.

Suomen suurimman palkansaajajärjestön huhtikuussa julkistama perhevapaamalli joustavoittaa perheen ja työelämän yhdistämistä, rohkaisee isiä perhevapaille ja lyhentää pitkien työelämän ulkopuolisten jaksojen pituutta.

– SAK:n malli ei lisää yhteiskunnan eikä työnantajan kustannuksia tai velvoitteita. Hallitukselta pitäisi nyt löytyä rohkeutta ryhtyä pikaisesti perhevapaiden uudistamiseen, Eloranta toivoo.

Työttömyysturvan porrastaminen tylyä politiikkaa

Puheenjohtaja Jarkko Eloranta pitää kaavailuja työttömyysturvan porrastamista tylynä nykyisessä työllisyystilanteessa. Käytännössä porrastus leikkaisi erityisesti pitkään työttöminä olleiden toimeentuloa.

– Työttömyys ei ole yksilön vika, vaan järjestelmän virhe. Sitä ei voi hoitaa piiskaamalla työtöntä niin pitkään, että tämä menee töihin. Emme ryhdy neuvottelemaan hallituksen kanssa työttömyysturvan lisäleikkauksista.

Tervetullut uudistus on SAK:n mielestä valtion maksaman työttömyysturvan määrärahojen käyttäminen palkkatukeen, aloittavan yrittäjän starttirahaan ja liikkuvuusavustukseen. Ansiosidonnaisen työttömyysturvan sisältämän ansio-osan käyttäminen vastaaviin työllistymistukiin edellyttää puolestaan tarkkaa harkintaa.

– Ansio-osan käyttö esimerkiksi starttirahana vääristäisi kilpailua, kun nykyiset yrittäjät käytännössä rahoittaisivat uusien kilpailevien yritysten perustamiskuluja. Sen sijaan voitaisiin kokeilla ansio-osan käyttämistä palkkatuen rahoitukseen määräaikaisesti, SAK:n puheenjohtaja Eloranta sanoo.

SAK on julkaissut esitykset työllisyyden parantamiseksi. Esityksiin sisältyy perhevapaiden ja työttömyysturvan uudistusten lisäksi muun muassa pitkäaikaistyöttömien aktivointipalvelujen kaksinkertaistaminen, eläketuki työkykynsä menettäneille ikääntyneille pitkäaikaistyöttömille sekä työvoiman liikkuvuuden edistäminen asuntotuotantoa lisäämällä.

SAK:n esitykset työllisyyden edistämiseksi