Näin sen tein: Itse kirjoitetulla sairauslomalla

FN Steel Koverharin tehtaan parinsadan metalliliittolaisen tuntipalkkaisen pääluottamusmies Seppo Koponen on tyytyväinen, ettei pikkuvaivan kanssa heti tarvitse mennä lääkäriin.
12.06.2012 06:50 karhu admin
Seppo Koposen työpaikalla työntekijä voi itse kirjoittaa kolmen päivän sairausloman.

”Tuntuuhan se hieman hullulta, että itse kirjoittaa sairauslomaa, mutta meillä käytäntö on ollut voimassa jo kymmenkunta vuotta.

Idea lähti siitä, että jatkuvassa kolmivuorotyössä olevien – ainakin yövuoroon tulevien – oli usein vaikea päästä lääkäriin. Ja onhan ihan turhaa kuormittaa lääkäriäkin päivän vatsataudin tai parin päivän levolla taintuvan flunssan vuoksi.

Toisaalta tämä oli meille tasavertaisuuskysymys, koska toimihenkilöillä oli mahdollisuus jäädä kolmeksi vuorokaudeksi sairastamaan ilman sairauslomatodistusta. Niin sama käytäntö ulotettiin tuntipalkkaisiinkin.

Me työntekijät olemme olleet järjestelyyn tyytyväisiä. Ja siihen on myös työnantaja ollut tyytyväinen. Meillä seurataan jatkuvasti sairauspoissaoloja ja lyhyet sairauspoissaolot etenkin kolmen neljän päivän sairastelut ovat vähentyneet.

Lääkärihän helposti kirjoittaa neljän päivän tai viikon sairauslomat, mutta kun sen itse kirjoittaa, niin on suurempi kynnys jäädä sairauslomalle. Sairastumisesta pitää itse ilmoittaa työnjohdolle ennen työvuoron alkua. Sitten töihin palattaessa täytetään lomake, johon tulee sairaus, esimerkiksi vatsatauti ja allekirjoitus.

Tämä on toiminut hyvin. Jos kuitenkin joku väärinkäyttää oikeuttaan, niin kyseiseltä henkilöltä voidaan ottaa pois oikeus myöntää itselleen sairauslomaa. Tällöin hänen on hankittava sairauslomatodistus heti ensimmäisestä päivästä. Muutamia väärinkäytöksiä on ollut, mutta onneksi itse määrätty sairausloma ei ole mennyt kaikilta vaan vain väärinkäyttäjiltä.

Oma ilmoitus riittää, kun on ollut töistä vuoden. Alle vuoden työsuhteissa tarvitaan todistus. Toki aina voi käydä lääkärissä, jos haluaa. Sitten jos sairastaminen jatkuu yli kolmen päivän, niin pitää mennä lääkäriin tai työterveyshuoltoon. Silloinhan usein jo onkin vakavampi vaiva, johon tarvitaan ehkä lääkitystäkin.

Me olemme oikein tyytyväisiä tähän järjestelyyn ja tämä helpottaa toipumista pienistä vaivoista, kun ei tarvitse hypätä sairaana lääkäriin.”

Aino Pietarinen