SAK:laisille sateli kysymyksiä vastaanottokeskuksessa

Mistä saa töitä, mitä ovat ammattiliitot ja mitä ne tekevät? Muun muassa näitä asioita turvapaikanhakijat kysyivät, kun SAK:n edustajat vierailivat Hennalan vastaanottokeskuksessa Lahdessa.
14.04.2016 11:07
Uutiset Työelämä
Eve Kyntäjä

Hennalan vastaanottokeskuksen asukkaita.SAK:n maahanmuuttoasioiden asiantuntija Eve Kyntäjä sanoo, että turvapaikanhakijoilla on kova halu saada töitä tai ryhtyä yrittäjäksi. Monelta turvapaikanhakijalta puuttuvat kuitenkin perustiedot työelämästä. Ammattiyhdistysliikettä ja sen toimintaa tilaisuuteen osallistuneet turvapaikanhakijat tunsivat huonosti jos lainkaan.

Osallistujia kiinnosti muun muassa palkanmuodostus ja se miten paljon palkasta maksetaan veroja. Uusia asia oli, että luottamusmies ja ammattiliitto auttavat, jos esimerkiksi työsopimus on laadittu väärin.

– Ay-liikkeelle luonteva tehtävä kotouttamisessa on juuri työelämätaitojen opettaminen. Kun työelämän pelisäännöt tulevat alusta asti tutuiksi, ehkäistään väärinkäsitysten syntymistä työpaikoilla. On myös tärkeää, että maahanmuuttajat tietävät omat oikeutensa ja velvollisuutensa työntekijöinä, Eve Kyntäjä sanoo.

Hän korostaa, että kielitaito on avainasemassa maahanmuuttajien työllistymisessä. Se myös auttaa pääsemään sisään suomalaiseen yhteiskuntaan.

Työntekijöiden oikeuksista ja velvollisuuksista vierailulla kertoi lakimies Anna-Liisa Häkkinen. Hän neuvoo ulkomaalaistaustaisia työntekijöitä SAK:n maksuttomassa neuvontapalvelussa. Työ- ja elinkeinojohtaja Matti Tukiainen selvitti turvapaikanhakijoille suomalaisen työelämän perusasioita ja esitteli ammattiliittojen ja SAK:n toimintaa.

SAK:n on tarkoitus jatkaa ja kehittää yhteistyötä vastaanottokeskusten ja maahanmuuttajajärjestöjen kanssa.