Palkkojen alentaminen väärä lääke

SAK:laiset ay-aktiivit eivät kannata ehdotuksia palkkojen alentamisesta. Palkka-ale vaikeuttaisi pienipalkkaisten työntekijöiden toimeentuloa. Ay-aktiivit epäilevät myös, että palkkojen leikkaaminen pahentaisi talouskriisiä entisestään, kun palkansaajien ostovoima laskisi.
05.12.2012 11:31
Palkkoen alentaminen leikkaisi ostovoimaa ja vaikeuttaisi pienipalkkaisten toimeentuloa.

Työntekijöiden palkka-ale ei Suomea pelasta, sanoo Restel Oy:ssä pääluottamusmiehenä toimiva Lilli Kilpinen. Hän muistuttaa, että Palvelualojen ammattiliiton PAMin alat ovat naisvaltaisia ja matalapalkkaisia. – Monet tekevät osa-aikatyötä ja joutuvat toimeen tullakseen tekemään jopa kahta työtä. Ei meidän aloilla voi enää laskea palkkoja, kun jo valmiiksi ollaan palkkakuopassa.

Rakennusliiton Harri Piitulaisen vastaus ehdotukseen palkkojen alentamisesta on jyrkkä ei. – En pidä sitä missään mielessä järkevänä. Silloinhan pitäisi jäädyttää myös hintojen nousu, mikä ei ole mahdollista, sanoo kirvesmiehenä työskentelevä Piitulainen.

Suomen Elintarviketyöläisten Liiton SEL:n Tiina Heinonen ei myöskään kannata palkkojen jäädyttämistä tai alentamista. – Elintarvikeala on matalapalkka-ala. Palkka-ale leikkaisi ostovoimaa ja vaikeuttaisi työntekijöiden toimeentuloa. Eikä palkkojen alentaminen ole ratkaisu talouskriisiin.

Leipurina työskentelevän Heinosen mielestä yritysten pitäisi nyt rohkeasti investoida.– Palkankorotusten avulla voidaan turvata työntekijöiden ostovoima, mikä puolestaan pitää yllä kotimaista kysyntää ja torjuu lamaa, hän korostaa.

Tapio Ristamäki Julkisten ja hyvinvointialojen liitosta JHL:stä on valmis keskustelemaan nollakorotuksista, mutta palkkojen alentamista hän ei kannata.

– Lauri Lylyn ehdotus työllisyyssopimuksesta on sen sijaan erittäin kannatettava. Nollakorotukset olisivat mahdollisia siinä tapauksessa, että työnantajapuolelta saadaan takuut siitä, että irtisanomisiin ei ryhdytä, pelkät kauniit puheet eivät tässä riitä, sanoo Destialla kuorma-auton kuljettajana työskentelevä Ristamäki.