Nollatyösopimukset kiellettiin Uudessa-Seelannissa

Uuden-Seelannin parlamentti hyväksyi maaliskuussa yksimielisesti nollatyösopimukset kieltävän lain. Jatkossa laki edellyttää, että työsopimukseen on kirjattava aina sovittu työtuntien määrä.
30.03.2016 09:11
SAK

Työnantajilla ei ole velvollisuutta tarjota sovittua enempää tunteja ja työntekijällä on oikeus kieltäytyä tarjotuista lisätunneista. Työnantajat eivät saa myöskään vaatia työntekijää olemaan saatavilla sovittujen tuntien lisäksi, ellei sitä erikseen korvata työntekijälle.

Työvuoron peruminen kielletään, samoin työntekijän lähettäminen kotiin kesken työvuoron, ellei vuorosta makseta korvausta. Työvuorosta on ilmoitettava nykykäytäntöä aikaisemmin, tai vaihtoehtoisesti työntekijälle on maksettava korvausta nopeasta töihin kutsumisesta.

Laki kieltää työnantajia rajoittamasta työntekijän oikeutta muuhun työhön, ellei sille ole aitoja, todelliseen tarpeeseen perustuvia syitä. Näitä voivat olla esimerkiksi työnantajan tärkeiden tietojen paljastuminen kilpailijan käyttöön.

Palkasta ei saa enää vähentää sellaisia työnantajan menetyksiä, joista työntekijä ei ole suoraan vastuussa. Esimerkiksi asiakkaiden tekemiä varkauksia ei saa korvata työntekijän palkasta.

Laki parantaa työntekijän asemaa

Esityksen nollatyösopimuksen kieltävästä laista teki oikeistolaisen Kansallispuolueen vähemmistöhallitus. Oppositio ja hallituksen tukipuolueet yhdistivät voimansa ja saivat hallituksen taipumaan yksimieliseen päätökseen, joka on hyvin poikkeuksellinen työelämäasioissa Uudessa-Seelannissa.

Nyt hyväksytty laki Employment Standards Legislation Bill parantaa työntekijän asemaa muutoinkin.

Se muun muassa nostaa selvästi työoikeuden rikkomuksista maksettavia korvauksia, voi kieltää työntekijöitä hyväksikäyttäneiden toiminnan johtajina, laajentaa työoikeuden rikkomuksista vastuussa olevien määrää yrityksissä ja tehostaa työolojen tarkastusta.

Lisäsi laki lisää vanhempainloman joustavuutta, ja oikeutta siihen laajennettiin erityisesti epätyypillisissä työsuhteissa työskenteleville.

Liittojen työ tuotti tulosta

Lain sisältöön vaikutti ammattiliittojen tehokas ja pitkä kampanjointi nollatyösopimusten kieltämiseksi.

Erityisen suuren vaikuttamistyön teki Uuden-Seelannin yksityisiä palvelualoja edustava Unite. Liitto sai muun muassa kahvilaketju Starbucksin sekä pikaruokaketjut Pizza Hutin ja KFC:en lopettamaan nollatuntisopimukset jo viime vuonna.

Uniten johtaja Mike Treen selvittää artikkelissaan lain läpimenon takana ollutta kampanjointia. Onnistuminen vaati työtä sekä laajaa tukea kansalta ja poliitikoilta.

Treen kertoo, että lähes jokaisessa perheessä oli joku, joka kärsi nollatyösopimuksen haitoista. Siksi kaikki ymmärsivät heti, mistä liitto puhuu.

– Yhteiskuntamme on muuttumassa. Nykyaikainen työ merkitsee ihmisten kohtelua entistä arvokkaammin ja kunnioittavammin. Se tosiasia, että tämä laki sai tuen koko puoluekentältä, on todiste uudesta visiosta, paremmasta työelämästä kaikille uusiseelantilaisille, sanoo ammattiliitojen keskusjärjestö UTC:n puheenjohtaja Richard Wagstaff.

Heikki Jokinen / Vapaa toimittaja