Marko Piirainen AKT:n johtoon

Marko Piirainen on valittu AKT:n uudeksi puheenjohtajaksi. Hän kertoi aloittavansa puheenjohtajan tehtävässä tarmokkain mielin. Piirainen korosti toimiston henkilökunnan yhteistyön merkitystä tulevaisuuden haasteista selviämisessä.
30.11.2012 12:34
Marko Piirainen

Valittu puheenjohtaja piti poikkeuksellisena ja hurjana sitä, että työnantajat ovat lähteneet lipeämään sopimuksista. Sopimusten murtaminen on hänen mukaansa tuomittavaa.

Marko Piirainen arvioi liiton valmistautuvan seuraavaan sopimuskierrokseen entiseen malliin.

– Liiton edunvalvonnan tavoitteet lähtevät jäsenistöstä. Ensin työpaikoilla tehdään muutosesityksiä ja sitten portaittain lähdetään tarkastelemaan, miten jäsenistön etuja parhaiten ajetaan. Sopimuksen muodolla ei ole merkitys, sillä sisältö on meille tärkein, vakuutti Piirainen.

Yhteisen SAK:laisen kuljetusliiton hahmottelu saa vauhtia. Puheenjohtajan mukaan selvitysmies Jussi Koivunen pyrkii tekemään esityksiä ja mahdollisen aiesopimuksen ensi kesään mennessä. Asiassa olisi siten mahdollista edetä AKT:n vuoden 2014 liittokokouksessa.

AKT:n valtuusto äänesti puheenjohtajasta Piiraisen ja Tapio Bergholmin välillä. Äänestystulos oli 31-3. Piirainen kiitteli Bergholmia itsensä likoon laittamisesta ja siitä, että puheenjohtajaehdokkaiden kiertue saatiin toteutettua ensimmäistä kertaa liiton historiassa. Tämä mahdollisti jäsenten keskustelun ja ehdokkaiden tenttaamisen.

AKT ei ole yhden miehen liike.

Piirainen totesi puheessaan valtuustolle, että liitto on kyennyt hyvin ajamaan jäsenkuntansa asioita myös siirtymäkauden aikana. Siitä on hänen mukaansa osoituksena jäsenmäärän kasvu.

Piirainen aikoo toteuttaa avointa johtamista ja henkilöstöpolitiikkaa. Liiton henkilöstö puhaltaa jo hyvin yhteen hiileen. AKT ei puheenjohtajan mukaan ole yhden miehen liike.

Aino Pietarinen