SMU näkee vaaroja horisontissa

Valtion suunnitelmat leikata merenkulun tukea ja rikin päästörajojen tiukentuminen rasittavat suomalaisia varustamoja taloudellisesti ja voivat johtaa ulosliputuksiin ja työpaikkojen vähenemiseen.
05.06.2012 10:31 karhu admin
Simo Zitting sai äänestyksen jälkeen jatkokauden puheenjohtajana.

Levottomuus oli unionin edustajakokouksen 41 edustajan keskuudessa liki käsin kosketeltavaa.

– Merenkulun tuen leikkaaminen voi aiheuttaa alalle 20 miljoonan euron lisäkustannukset, mikä on jo saanut isot varustamot puhumaan ulosliputuksista. Siihen päälle vielä noin 600 miljoonan kulut siirtymisestä vähärikkisempään polttoaineeseen, mikä nostaisi rahtimaksuja 30–50 prosenttia. Tämä ei tiedä hyvää, totesi puheenjohtaja Simo Zitting. 90 prosenttia viennistä ja 70 prosenttia tuonnista kulkee meriteitse.

Huolta ylikapasiteetista

Kaksi uunituoretta pääluottamusmiestä, Mika Ojala Viking Lineltä ja Juha Salo Tallink Siljalta olivat kokouksessa edustajina. Kummallakin on pitkä ay-kokemus. Mika on toiminut varapääluottamusmiehenä ja Juha aluksen luottamusmiehenä. Ammattikin on yhteinen, molemmat ovat kokkeja.

Molemmat ovat myös huolissaan matkustaja-alusten nykyisestä 20 – 25 prosentin ylikapasiteetista. Ja lisää on tulossa. 2 800 matkustajan Viking Grace aloittaa liikennöinnin tammikuussa 2013. Isabella on myytävänä, mutta löytyykö ostajia.

Ahvenanmaalaisedustajia Stefan Dahl, Eija Kiviö, Ossian Suominen ja Jan Andersson.Ahvenanmaalla yksityistetään kovaa vauhtia ja työpaikat lautoilla ovat vaarassa.

– Poliitikot pelaavat saaristokunnilta jalat alta, sanoo Ahvenanmaan maakunnallisen lauttayhtiön pääluottamusmies Eija Kiviö.

Henkilöistä äänestettiin

Ainoat kokouksen kiistat liittyivät henkilövaaleihin. Lounais-Suomi oli esittänyt vastaehdokasta istuvalle puheenjohtajalle Simo Zittingille ja Jorma Luoma halusi asialistalle kohdan, jossa päätettäisiin läsnäolo- ja puheoikeudesta toiselle ehdokkaalle Astrid Geisor-Gomanille, joka toimii tällä hetkellä Suojelupoliisin hallintopäällikkönä, mutta on ollut aikoinaan muutaman vuoden merillä siivoojana ja purserin apulaisena. Pyyntö evättiin äänin 24 – 17. Puheenjohtajavaalissa Zittig voitti selvästi äänin 33 – 8.

Liittosihteeri Kenneth Bondas valittiin uudelleen yksimielisesti. Valtuuston puheenjohtajasta äänestettiin, Markku Lauriala voitti vastaehdokkaansa Tero Palokosken 23 äänellä 18 vastaan.

Ingegerd Ekstrand