Katso Sopimusta ei jätetä -tapaamisen videotallenne

Helsingin Hakaniemessä oli keskiviikkona koolla yli 400 SAK:laista luottamushenkilöä. Sopimusta ei jätetä -tapaamisessa kohtasivat mm. SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly ja EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies.
23.01.2013 08:59

Toimittaja Kaarina Hazardin juontamassa tapahtumassa puheenvuoroja käyttivät myös SAK:laisten ammattiliittojen luottamusmiehet ja puheenjohtajat, SAK:n erikoistutkija Tapio Bergholm, IndustriALL Global Unionin pääsihteeri Jyrki Raina ja SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Matti Huutola.

Sopimusta ei jätetä -tapaamisen tallenteet löytyvät SAK:n YouTube-kanavalta:

Osallistujien ja katsojien tapaamiseen lähettämät lähes 150 viestiä löytyvät alta. Kiitos aktiivisesta osallistumisesta.

Viestit

Tuomo Hakkarainen
Auto ja kuljetusalalla reaalipalkat alenevat jo tällä sopimuskaudella raamin ansiosta ja ovat miinusmerkkisiä. Riittääkö tämä vai pitääkö vielä kiristää lisää?

AriWigelius
#SAKfi Kaupan alalla yksintyöskentely on paha ongelma, miksi työnantajapuoli haluaa vielä alentaa heidän palkkaa? Riskit työntekijöille..

PUHELIN007
Palkkojen on vastattava paremmin työvaativuutta. Esimerkiksi yksin kaupassa/kioskissa työskentelevän palkka pitää olla korkeampi kuin useamman työntekijän yksiköissä. Yksintyöskentelylle siis oma lisäpalkka. 20% korotus tuntipalkkaan vastaisi vaativuutta ja herättäisi ajatuksen palkata toinen työntekijä.T:Ari Wigelius, SAK Pirkanmaa Nuorten pj.

AriWigelius
#SAKfi Nyt kova vastaus Laatusen esitykseen, laajalla rintamalla! Törkeää huijaamista. #PAM

AriWigelius
#SAKfi Siikarannan baarivaliokunta kysyy EK:lta: Miksei sopimuksissa ei voi pysyä? #PAM Luottamusmiehet kurssilta SAK takana!

paulivento
Paasitornin tilaisuus alkaa noin kolmen minuutin videolla, jossa luottamusmiehet kertovat paikallisesta sopimisesta työpaikalla #SAKfi

MARI/SAK VIESTINTÄ
Paasitorni täyttyy hetken kuluttua SAK:laisista luottamushenkilöistä. Aamukahvit tarjoillaan klo 9. Tervetuloa!

PUHELIN427
EK näytti eilen sopimisen mallia. Tehdään mekin oma tessi, joka menee läpi omissa joukoissa. Julisetaan se uudeksi sopimukseksi ja annetaan tiedoksi työnantajille.

PUHELIN470
Sopimusta ei jätetä, hieno lause jolle toivottavasti löytyy myös tekoja ei pelkkää puhetta.ä sanoilla: olipa kerran… mikäli aina vaan joustamme ja lipsumme. -tabermann-

SLSY_Finland
Paasitornissa hyvät lohileivät! Sopimusta ei jätetä! #SAKfi

PUHELIN611
H-heti lähenee…

PUHELIN567
Mainosjakajille maksetaan noin 2 euroa tunti. Jakeluyhtiöt kierrättää voitot Jerseyn saarille. Onko palkkamaltti paikallaan EK?

PUHELIN231
Toivottavasti järki voittaa. EK:n riitaa haastava asenne voi laittaa lumivyöryn liikkeelle, ja sitä on vaikea pysäyttää… Hp.

AriWigelius
#SAKfi Siikarannan luottamusmiehen jatkokurssi on kuulolla. #PAM Sopimuksista pidetään kiinni!

AriN
Suomi ja erityisesti hyvinvointimme on rakennettu sopimisen kautta. Myös yritysten hyvinvointi

Oksa
JHL:n Luotammusmieskurssi IIIA seuraa ainakin hetken. Sopimusta ei jätetä!

HannaKuntsi
Hieno puheenvuoro Tappari! Huomista ei voi arvioida ymmärtämättä eilistä. #SAKfi

PUHELIN187
Kolome päivee koulutusta joka vuos ja siitä ee perräännytä.

PUHELIN130
Kop kop EK: Vanha ja tutkittu totuus on: ”Hyvinvoiva työntekijä on tuottava työntekijä” . Miksette toimi näin?

PUHELIN429
Miksi työantajat haluavat sanella paikallisia neuvotteluja? Se ei ole sopimista!

AriWigelius
#SAKfi Joustavuutta on tapahtunut työntekijöiden puolesta, työnantajat eivät jousta. Onko tämä EK salainen toive?

AriN
Häkämies. Onko ek halukas jatkuvaan työpaikkakohtaiseen riitelyyn ja kyräilyyn?

HannaLate
Vasta siinä kohtaa, kun sopimusosapuolet ovat tasavertaisia ja tämän kontrollointi on selvää, paikalliset sopimukset ovat edes vaihtoehto. Tämä myös vaatisi, että nyt jo tehdyt sopimukset olisivat tällä hetkellä pitäviä.

PUHELIN227
Nyt oikeasti näytätte,miten erimieltä olette palkankorotus ym. asioita.EI MEITÄ TARVITSE PELÄTÄ,vaikka onhan meillä JOUKKOVOIMAA t.jarppi

Työtä tekevä
Samassa veneessä ollaan, mutta ovatko kaikki airoissa? Sopimiseen tarvittaisiin kaksi eikä työnantajilta ole tullut mitään rakentavaa.

PUHELIN429
EK:n esitys koulutusoikeudesta todella härski. Alkuperäisestä sopimuksesta ei mitään jäljellä.

PUHELIN209
Miksi raamisopimus sitten hyväksyttiin EK:n osalta, jos siihen ei oltu tyytyväisiä? VRa

Työntekijöiden voimaa..
Itselläkin kokemus työnantajan ahneudesta, kun ylimääräinen lisähomma tulee tuotantoon niin sitten uhkaillaan työn loppumisella ja lopputileillä jos ei tehdä ylitöitä palkatta… Ei suostuttu ja hommat tehtiin sääntöjen mukaan.. eikä kukaan saanut potkuja!

PUHELIN899
Aina kun on tehty työpaikoilla sopimus ja allekirjoitettu se,niin sitä on noudatettu.Miksi EK ei kunnioita sovittua asiaa?

PUHELIN658
Perälauta on ehdoton ehto, jollei toteudu työrauha järkkyy varmasti.

PUHELIN040
jännä että sovitusta sopimuksesta pitää sopia.. samaten tes määräyksiä rikotaan meiningillä kaikki on sallittua kunhan ei jäädä kiinni..

PUHELIN187
Täällä on kylmä – johtuuko EK:n kylmyydestä, Lauri-kaipaamme kuumempaa keskustelua.

PUHELIN658
Liksat sovittava aina korottavalla tavalla yleissitovasti perälautaa käyttäen.

PUHELIN231
Näköjään EK haluaa, että pysäytetään Suomi pariksi päiväksi. Sopimisen kultturia voi vahvistaa niinkin…

PUHELIN875
Teollisuuden työpaikoilla on turha haaveilla eläkeiän nostamisesta, koska työnantaja irtisanoo väen jo ennen nykyistä eläkeikää. Tine

PUHELIN852
Jyri, jos tilanne on muuttunut, miksi johtajille maksettavat bonukset kasvavat vuosi vuodelta?!

Teuvo Pernu
Pitäisikö EK:n sopijien kyniin liittää parasta ennen päiväys?
Teuvo

PUHELIN427
Tilanne on muuttunut, sanoo Jyri H. Mistä sopimuksen osasta työntekijät irtautuvat, vastapainoksi EKn irtautumisille?

PUHELIN906
Eikö ammattitaitoa tarvitse enään parantaa heikossa taloustilanteessa…

PUHELIN466
”Tilanne on muuttunut” rikotaanko työrauha myös tällä perusteella? Ei kai? Sopimalla keskitetysti saadaan kaikille paras tulos.

Määräaik.työkyvytön
Hienoa seurata kotoa käsin tätä vaikeaa asiaa. Paluu (tahtotila) työelämään takaisin on jo ovella mutta ahdistaa tämä EK:n asenne? Suomen työntekijät ovat ahkeria ja kuuliasta väkeä, joten annetaan sopimuksille arvo! Menee aika hurjaksi jos sopparit ovat vain paperisilppuriin joutuvaa tavaraa?

Tarja Savolainen
Raamisopimuksessahan oli mahdollisuus sanoa sopimus irti, jos esim. taloudellinen tilanne oleellisesti muuttuu. EK ei kuitenkaan uskalla/halua irtisanoa sopimusta, koska työrauhavelvoite poistuisi irtisanomisen myötä!

amkoskelainen
”Miksi raamisopimus hyväksyttiin, jos siihen ei oltu tyytyväisiä?” Häkämies: ”Tilanne on muuttunut sen jälkeen.” [naurua salista] #SAKfi

PUHELIN808
Jos yrityksillä menee niin huonosti niin miten voi olla mahdollista, että yritysjohdolle on kyllä rahaa jakaa bonuksia?

PUHELIN079
Juhlapuheissa työntekijöiden koulutus korkeassa kurssissa,käytännössä muuttuu tyhjiksi lupauksiksi.jk

AriWigelius
#EK n johto siis haluaisi sopia laajemmin, mutta suuryrityksien patruunat sanelee EK politiikan? Kuka ajaa pienyrittäjien asiaa? #SAKfi

PUHELIN567
Kyse on ideologiasta. Jos maahan tulee porvarihallitus, ay-liikkeen kyykytys jatkuu. Sopimusyhteiskunnasta tulee saneluyhteiskunta.

kyllästynyt
Hakeeko EK linjauksillaan suomeen yleislakkoa?

Työtä tekevä
Eurokorotus kaikille! Tukisi samapalkkaisuutta, kaventaisi palkkaeroja, pitäisi huolen kotimaisesta kysynnästä ja tukisi vientiteollisuuden kilpailukykyä.

PUHELIN227
Halu elää työuran jälkeen on suuri,eikö 40 vuotta renkinä riitä.Vastaa Jyri.t.jiip

Laulumaa76
Työnantajat kouluttavat koko ajan ja se on kilpailukyvyn tae. Miten EK luulee kilpailukyvyn parantuvan jos sen eteen ei tehdä mitään?#sakfi

PUHELIN852
Tämähän on kuin päivän sää; eilen paistoi aurinko, mutta koska tänään sataa, eilinen sopimuskaan ei enää päde – katsos; tilanne on muuttunut!

Tuula
Työnantaja ei halua sijoittaa mitään osaavaan työvoimaan. Vastenmielistä ja ahnetta puuhaa!

AriWigelius
#SAKfi kassatyöntekijät eivät elä nykyisellä palkalla. #Arvo tulevaisuus on synkkä, kun ei nykyiselläkään palkalla.

PUHELIN875
Juhlapuheissa henkilöstö on tärkein voimavara. Arjessa kävelevä kuluerä??!!

PUHELIN717
Työuria ei pidennetä ”raipoilla” vaan koulutuksella ja hyvällä yhteistoiminnalla ja työhyvinvoinnilla työpaikoilla. Lissu kunta-ala

PUHELIN847
Hmm.. Palkkamalttia vai: jos tehdään laaja nollasopimus ja inflaatio rullaa, eikö se ole käytänössä palkanalennus? T: Huolestunut palkansaaja

PUHELIN640
Palkkamaltti, minä pienipalkkaisena en suostu mahd. alennukseen! Taidan antaa palkkani Jyrille, katsotaan miten tulee toimeen.

Siivooja
Moniko palkkaa yli 50 vuotiasn vaikka kokemusta olisi. Moniko 60 vuotias siivooja moppinsa kyydissä pysyy näillä mitotuksilla. Kuinka rakennusalalla jaksetaan iän myötä?

Euromääräinen korotus!
Tukee työllisyyttä, kun kotimainen ostovoima kasvaisi ennen kaikkea aloilla jotka eivät kohtaa kilpailua ulkomailta. Kauppa esim. Ja tuo kannusteen parantaa tuottavuutta.

AriWigelius
#SAKfi yritäjien pitäisi myös kehittää omaa tuotetta / yritystä. Miksi työntekijät eivät saisi kouluttautua ja tuoda oman lisäpanoksensa?

Nimetön
Aprilliä, aprilliä. Siinä sitä on Etelärannan arvovaltaa. Luuletteko oikeasti, että työntekijät sietävät mitä tahansa?

kyllästynyt
Jos halutaan muuttaa jo sovittua sopimusta, niin miksi EK ei irtisano koko sopimusta ja neuvotellaan se uusiksi kokonaisuutena? Kyllä milestäni sovituista asioista pitää pitää kiinni eikä EK:lla ole mitään oikeutta lähteä kuorimaan sopimuksesta pois sen haluamia asioita yksipuolisesti.

SLSY_Finland
Missä on bonus maltti? #SAKfi

PUHELIN209
Voi kun tämä palkkamaltti koskisi koko Suomen kansaa…

PUHELIN203
Jos kerran palkkamalttia kaivataan, pitää samalla sopia myös hintamaltti, ostovoima hupenee ja kansantalouden rattaat hidastuu.

PUHELIN187
Häkämies- minkä suuruisella palkalla suomessa tulee ilman tukia toimeen, elämään?

PUHELIN163
Jos haetaan palkkamalttia, niin silloin myös leikataan ostovoimaa ja verojen maksukykyä. EK:n johto kansantalouden peruskurssille. MLe

PUHELIN361
Miksi EK haluaa palkka-alella tuhota kotimarkkinoiden ostovoiman?

PUHELIN100
Raamisopimuksesta ei luisteta! EK:n puolella kannattais miettiä sitä että Suomen kansasta hyvin moni, jos ei suurin osa on sen KYÖHYYSrajan alapuolella 3000€/kk. Ottaen huomioon elämisen muut kulut! Että säästöjä pitäis ottaa sieltä johtajin bonuksista pikemminki.

Laulumaa76
Metso ilmoitti yt-neuvotteluista 600 hengen vähentämiseksi! Samalla ilmoitettiin 70milj lisäosingoista! Tätäkö Häkämies tarkoitit?#sakfi

Hämy
Tekojen kautta… Tekoja odotetaan myös EK:lta.

kyllästynyt
EK; miten palkkamaltilla tulee toimeen kun samaan aikaan verotus ja sitä kautta hinnat kohoavat koko ajan?

PUHELIN326
Sopimuksissa on sovittu myös sopimusten irtisanomisesta. Luottamusta osoittaisi sen käyttäminen.

Harriet Plotter
Jos ei johtajien kohtuuttomia palkkoja ja palkkioita voida kohtuullistaa niin hyvä säästökohde olisi heidän tulevat eläkkeet. Järjettömät palkat työuran aikana tuovat heille vieläkin järjettömämmät eläkkeet. Eläkekatto max. 5000 € näille ”yhteiskunnan parhaimmille”. Eiköhän heillä ole jo työuran aikana ehtinyt kertyä riittävästi vanhuudenturvaa.

soppari
Ja jos kerta vetoamalla ”tilanne on muuttunut” voi purkaa sovitun niin kai vuosilomaakin voi pidentää sitten viikolla jos osuu huonot ilmat jo sovitulle vuosilomalle, silloinhan ”tilanne on muuttunut”

PUHELIN658
Senttimääräiset korotukset. Ei prossapohjaisia.

PUHELIN326
Kaupan aukiolojen vapauttamisella piti lisätä työllisyyttä ja selkiyttää kuluttajalle kauppojen aukioloja. Tapahtuiko kumpaakaan?

Ilpo Rossi
Juomavesi, jota nyt on pöydällä kannuissa keskustelijoiden juotavana, on EU-komission toimin vaarassa muuttua euroopanlaajuiseksi spekulaatiokohteeksi. Kaikki on pelissä juomavettä myöten tässä ideologisessa vastakkainasettelussa.

Määräaik.työkyvytön
yhdyn jo esitettyyn puheenvuoroon, että sentti- tai euromääräiset korotukset ovat oikeudenmukaisempia pienipalkkaisten näkövinkkelistä. Uskon, että ala-asteellakin osataan tämä matematiikka ja sen tulos. Mutta luottamus nyt ensin takaisin neuvottelupöytään!

Hyvä Riku! Asiaa. VRa

P.H
Hyvää keskustelua. Ek:lla todellakin peiliinkatsomisen paikka.

tosi
miksi prosentti korotus.. vaikka sovittu että senttimääräinen korotus?

PUHELIN326
Palkkamalttia vaadittiin myös talouskasvun huippuvuosina -98 -07. Koska palkkoja olisi varaa korottaa?

mahtava puheenvuoro Riku..

Kohtuus kaikessa
Harriet Plotterilta erinomainen kommentti, korkeisiin eläkkeisiin tulee ehdottomasti saada maksimikatto, tuo 5000 e kuulostaisi järkevältä! Ylimenevä osa veroina suoraan valtion kassaan.

Riku veti hyvän setin!

PUHELIN231
EK nopeasti koulutuspäivät kuntoon ja sitten työmarkkinajärjestöt yhdessä elvytyspakettia vaatimaan. Vain työllä Suomi menestyy.

Hekke
UPM:n tehtaalla Savonlinnassakin on ”sovittu” yksipuolisella työnantajan päätöksellä alentaa työntekijöiden palkkoja!!!

PUHELIN875
Häkämies pitää meitä pilkkanaan. Ei tuota kukaan usko!

rumpali76
Riku hieno puheenvuoro.

PUHELIN850
No niin, METALLILLA ON ASIAA!

Ilpo Rossi
Jarkko Eloranta kiinnittää aivan oikein huomiota siihen, että ideologisen vastakkainasettelun johdosta emme koe olevamme enää samassa veneessä. Kysymys ei ole pelksitä mjo sovituista koulutuspäivistä, vaan syvemmistä vaikuttimista kokonaisuudessaan. Sopimus- vaiko saalistusyhyeiskuinta – osuva ilmaisu tälle vastakkainaettelulle!

PUHELIN040
meille kyllä sopisi saalistusyhteiskunta.. muutama miljoona palkansaajaa ottamassa mikä meille kuuluu  :)

SAVUMIES
Liian vähän vastapuolen eli Häkämiehen puheaikaa, pelkkää SAK:n liittojen turinaa. Mitään väittelyä ja keskustelua ei yksinpuhelusta synny. Antakaa sen Häkämiehen selittää ja vastata!

PUHELIN658
Lisälomaviikko on tärkeämpi kuin 3 päivän koulutusoikeus. Vaihdetaan koko höpinä lisälomaviikkoon!

Ilpo Rossi
Metalliliiton puheenjohtajan se huomio, että paikallisissakin sopimuksissa jopa kansainvälinen konserni asettaa reunaehdot sopimiselle, osoittaa paikallisen sopimisen rajat ja luottamusta tuhoavan näennäisyyden.

PUHELIN710
Hyvä Jarkko! Olet oikeassa että on kyse muustakin asiasta kuin 3 koulutuspäivästä. Työnantajan puoli haluaa epäjärjestystä yhteiskuntaan.

PUHELIN361
Mihin EK: sta on kadonnut isänmaallisuusajatus? Yrityksenne muuttavat ulos, vähääkään välittämättä suomalaisten hyvinvoinnista Suomessa. JJ

PUHELIN894
Julkisen sektorin rahoitus taatusti rapautuu, kun suuryritykset eivät enää maksa veroja Suomeen. Duunarilta on silloin otettava ememmän…reilua?

tumppi
JOo herroilla hyvät eläkkeet esim. Liliuksen 40000e/kk, mitä järkeä?? Ja ennemmin viikko lisää palkallista lomaa,kuin 3 päivän koulutus

pienipalkkainen
Missään tapauksessa ei voida luopua sopimusyhteiskunnasta. Vaikka motiiveja ymmärretään ja ajatellaan, niin siitä ei pääse mihinkään että monen työntekijän ja perheen hyvä on parempi kuin jo hyvinvoivien osakkaiden tukeminen ”orjatyöllä”!

PUHELIN640
Tietääkö Jyri enää itsekään mitä mieltä on?

SAVUMIES
Yhetiskysymys: haluaako EK ja SAK:n liitot palkansaajien reaaliansioiden nousua?

amkoskelainen
Riku Aalto: ”Nyt on niin suuri luottamuspula, ettei voi neuvotella. Ei tiedetä, pidetäänkö sopimuksista kiinni.” http://t.co/sGR0ByNn #SAKfi

Lauri Iso-Lähteenmäki
Nuorten työttömyys on kasvanut lähes neljänneksen. Samaan aikan pitäisi pidentää jo työssäolevien työaikaa?

PUHELIN227
Itella yli 350 vuotta vanha yritys.meidän työpaikalla yhteistyö alkoi 1.1.2013 parempaan suuntaan ollaan menossa. PS.myös luottamuksen ”palautus”käynnissä

9.25/tuntipalkka
Olen samaa mieltä, että isotuloisten verotus kovemmaksi ja omaisuusvero/varallisuusvero palautettava!

pienipalkkainen
Tietenkin täällä keskitytään SAK:n ja ammattiliittojen mielipiteisiin, sen takiahan tämä tilaisuus on järjestetty. EK ja työnantaja-puoli on saanut jo paljon mediahuomiota asialleen, me emme!

Kohtuus kaikessa
Kokoomus on junaillut varakkaiden verotusta pienemmäksi ja poistanut varallisuusveron. Tällä tavallako tasa-arvoista Suomea rakennetaan?

PUHELIN187
Tilanne on muuttunut – aukioloaikoja on supistettava.

PUHELIN194
Sopiiko ns super karttuma tähän aikaan ja toisaalta miten kotimaista kysyntää pitäisi lisätä?

Määräaik.työkyvytön
vuokrani 1040 euroa kk ja pitäisi jollain ostaa leipääkin. En ole saanut/hakenut yhteiskunnan tukia, edes tämän kuntoutustuen aikan vaan pyrin työllä leipäni ansaitseman. Jaetaan sitä kakkua duunareille, jottei syrjäytyminen uhkaa oven takana. Työttömyys ja sairaus ovat uhkia mutta eivät valintoja.

PUHELIN899
Myös metallissa aloja,joiden palkalla ei tule toimeen.Pakko hakea yhteiskunnan tukea.T:Elektroniikkatyöntekijä

Kohtuus kaikessa
Hienoa, että Itellassa ollaan menossa hyvään suuntaan! Finnair täyttää tänä vuonna 90 vuotta, mutta talossa yritysjohdon ja työntekijäpuolen luottamus ei ole varmaan koskaan historiansa aikana ole ollut näin huono.

PasiH
Hienosti toimii tämä tekniikka, mukava seurata kotisohvalta:)

PUHELIN955
EK poistui paikalta kun luottamusmiehet pääsivät ääneen. Erikoinen ele vai sattumaa?

PUHELIN658
Puhutaan edes joskus vuokratyöstä. Yleisesti tehdään vuokratyösopimuksia, jotka ovat 0-40 tuntia viikossa. Kuka pärjää 0 työtuntia viikossa?

9.25/tuntipalkka
1500€/kk on todella liian pieni summa millä pitäisi tulla toimeen. Vuokraan menee noin 600-700€/kk. Pakolliset laskut, sähkö, lääkärikulut ym välttämättömät, kuten ruoka on myös maksettava. Ostat ruokaa noin 20.00€/päivä niin mitä jää kuukaudessa muihin kuluihin, kun ruokaan menee jo 600€/kk ja se on tosi vähän päivää kohti se 20.00€.
Revi sitten vielä lasten harrastuksiin jostain rahat.

PUHELIN473
Häkämies sekä media eivät halunneet kuunnella luottamusmiehiä, vaan poistuivat paikalta. Hienoa toimintaa!

pienipalkkainen
Palkalla tulee tulla toimeen ja 1800 e olisi jo suuri parannus monen palkkapussiin. Mutta entä ne tahtomattaan osa-aikatyötä tekevät?

PUHELIN187
Häkämies läksi etelärantaa katsomaan onko vielä työsuhteessa – vuorineuvoksetkin ovat olleet kuulolla.

HannaLate
Mites osa-aikaisten toimeentulon turvaaminen? esim 1800e/kk 25 tuntilaiselle on 1200e…. Osa-aikatyölle on tehtävä tiukemmat säännöt!

PUHELIN040
yksikään pamin tessi ei ala 1800?/kk .. kuitenkin palveluala on tuottavinta suomessa? ainakin investoinneista päätellen. Ne laajentaa joilla menee hyvin..

Ajan kuvaa
Häkämiehen poistuminen paikalta kuvastaa hyvin EK:n asennetta luottamismiestyöhön.

PUHELIN640
Luottamus!!!! Häkä ei uskaltanut jäädä. Nyt äänessä olevia olisi hänen pitänyt kuunnella. Heti ukko takaisin!!!

Lauri Iso-Lähteenmäki
Onnistunut paikallinen sopiminen vaatii vain kokemusta, koulutusta, yhteistyöhaluisen työnantajan, luottamuksen työnantajan kanssa, liiton ja ammattiosaston tuen luottikselle ja tes:n perälaudaksi. Ei ihan niin helppoa kuin EK antaa ymmärtää.

PUHELIN852
Yhteistoiminta ja vuorovaikutus EK:ssa = lähdetään pois, kun luottamusmiehet saapuvat ja ”pakollinen osuus” ohi..

paikallisia sopimuksia?
Jos työnantajan ja työntekijöiden välillä on luottamusta niin silloin paikallinenkin sopiminen onnistuu. Ikävä kyllä tälläiset työpaikat ovat harvassa.

PUHELIN955
Paikallisten sopimusten vapaa laatiminen ohi luottamusmiehen suoraan työntekijöiden kanssa on aina riskialtista työntekijöille.

9.25/tuntipalkka
Ei Häkämies itsekään tulisi toimeen1500€-1800€/kk, vaikka vaatii duunaria tulemaan toimeen pienellä palkalla!

PUHELIN149
Kiinteistöpalvelualan työnantajat on jo romuttamassa sovittua palkkausjärjestelmän ansionkehitysohjelma joka on jo käytössä. Eli sopimusta ei noudateta.

Pamaus
Kylläpä Raina puhuu hyvin! Tällaisia kundeja tarvitaan lisää -niin kansainvälisissä tehtävissä kuin täällä kotimaassa.

PUHELIN852
Jyri: Tilaisuutta ei jätetä – vai muuttuiko tilanne?

PUHELIN187
Mistään ei neuvotella ennen kun kolmen päivän koulutusoikeus on sovittu sitovasti.

Työmies
Ruokakassin hinta noussut viimeisen 10v aikana 80%! Palkat eivät!

Nyt soppatykeille Hakaniemen Sokoksen viereen. Suurkiitokset kaikille esiintyjille, paikalla olleille luottamushenkilöille ja muille ay-aktiiveille sekä lukuisille kommentoijille!

Erja Palviainen
Työelämä kehittyy ja menee eteenpäin. Miksi saavutettuja etuja pitäisi huonontaa, palkkoja alentaa, työaikaa pidentää jne? Eivät yrityksetkään palaa konekirjoitusaikaan vaan hankkivat aina vaan hienompaa teknologiaa. Miksi meidän edut eivät mene eteenpäin? Liittojen on pidettävä pintansa alkaen koulutusvapaasta. Työntekijöiden on saatava oma osansa kehityksestä.

PUHELIN852
Mahtava seminaari, joukkovoimaa meissä ay-aktiiveissa on!! Periksi ei anneta!

HannaKuntsi
Seuraavaksi Tykkiä ei jätetä Paasipuistossa. #SAKfi