Kotoutumislain toimeentulotuesta aiheutuneiden kustannusten korvausajan lyhentäminen

SAK:n lausunto työ- ja elinkeinoministeriölle

Työ- ja elinkeinoministeriön lausuntopyyntö hallituksen esityksestä eduskunnalle laiksi kotoutumisen edistämisestä annetun lain muuttamisesta

Työ- ja elinkeinoministeriö
www.lausuntopalvelu.fi

VN/13118/2024

Työ- ja elinkeinoministeriö on pyytänyt 28.6.2024 lausuntopyynnöllään VN/13118/2024 lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle kotoutumisen edistämiseksi annetun lain muuttamisesta.

Ehdotuksen tavoitteena on toteuttaa kehysriihen säästötavoitetta. Kehysriihessä yhtenä säästötoimena päätettiin siitä, että kotoutumislain toimeentulotuesta aiheutuneiden kustannusten korvausaikaa lyhennettäisiin vuoden 2025 alusta lukien kolmesta vuodesta yhteen vuoteen, jonka vuoksi lain 63 §:ä muutetaan vastaavasti. Esitys koskisi kotoutumislain 63 §:n säädettyjä toimeentulotuesta maksettavia korvauksia hyvinvointialueille, Ahvenanmaan maakunnan kunnille ja Kansaneläkelaitokselle.

SAK ei kannata toimeentulotuesta aiheutuneiden kustannusten korvausajan lyhentämistä. SAK on jo aiemmassa, 1.1.2025 voimaan tulevaan kotoutumislakiin liittyneessä lausunnossaan todennut, että kotoutumiskorvausten korvausajan lyhentäminen ei ole perusteltu ja siihen liittyy useita riskitekijöitä. Jo edelliseen esityksen vaikutusarvioinnissa arveltiin laskennallisen korvauksen korvausajan lyhentämisen aiheuttavan kunnissa ja hyvinvointialueilla säästöpaineita, jolloin kotoutuja-asiakkaat saavat vähemmän palveluja ja heidän kotoutumisensa ja työllistymisensä edellytykset saattavat näin heikentyä. Myös tässä esitysluonnoksessa todetaan, lakimuutos saattaa heikentää kuntien ja hyvinvointialueiden taloutta, mikäli korvausten piirissä olevien henkilöiden toimeentulotukiriippuvuutta ei pystytä vähentämään.

Korvausajan lyhentäminen saattaisi osaltaan heikentää kuntien halukkuutta tarjota pakolaisille kuntapaikkoja, mikä vaikuttaisi suoraan erityisesti haavoittuvimmassa asemassa olevien ja eniten palveluita tarvitsevien kansainvälistä suojelua saavien maahanmuuttajien palveluihin ja kotoutumiseen SAK haluaa kiinnittää huomiota lainvalmistelun laatuun ja aikatauluihin.

Hallituksen esityksen (208/2022 vp) käännöstyö on ollut kiiretilanteen vuoksi ulkoistettu ja käännetty usean eri kääntäjän toimesta, minkä seurauksena käännöstyö ei ole vastannut säädöskäännökseltä edellytettyä tasoa ja hyvän lakikielen vaatimuksia. Esityksen tavoitteena onkin ollut saattaa kotoutumislain suomen- ja ruotsinkieliset pykälät vastamaan sanamuodoltaan toisiaan sekä yhdenmukaistaa ruotsin käännöksessä käytettyä kieltä. SAK pitää tärkeänä, että poliittiset päätöksentekijät varaavat kunnolliseen lainvalmisteluun ja vaikutusarviointien tekemiseen riittävästi aikaa.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry