Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen mitoituksen periaatteet ja arvosanojen muuntaminen ammatillisessa koulutuksessa

SAK:n lausunto Opetushallitukselle

Lausuntopyyntö luonnoksesta Opetushallituksen määräykseksi osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen mitoituksen periaatteista ja arvosanojen muuntamisesta ammatillisessa koulutuksessa

Opetushallitus
www.lausuntopalvelu.fi

OPH_698–2024

Opetushallitus on laatinut esityksen osaamisen tunnistamisen ja tunnistamisen mitoituksen periaatteiksi ja arvosanojen muuntamiseksi ammatillisessa koulutuksessa.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry katsoo, että muutosluonnos on kokonaisuudessaan kannatettava.

Lukio-opintojen vastaavuus Taide ja luova ilmaisu osa-alueeseen

Ehdotuksen mukaan lukion opetussuunnitelman perusteet (LOPS) 2019:ssä mikä tahansa osuus pakollisesta musiikista, kuvaamataidosta ja äidinkielestä vastaa Taide ja luova ilmaisun osa-alueen sisältöjä. SAK pitää ehdotusta lukio-opintojen vastaavuudesta Taide ja luova ilmaisun osa-alueeseen kannatettavana. SAK kuitenkin laajentaisi vastaavuuden koskemaan myös vuotta 2019 edeltäviin opetussuunnitelmiin soveltuvin osin.

Lukio-opintojen vastaavuus Kestävän kehityksen edistäminen osa-alueeseen

LOPS 2019:n vastaavuudet osa-alueelle Kestävän kehityksen edistäminen ovat SAK:n mielestä hyvät ja kannatettavat.

Ennen 1.8.2022 voimassa olleiden perustutkintojen perusteiden yhteisten tutkinnon osien osa-alueiden vastaavuus 1.8.2022 ja sen jälkeen voimaan tulleiden perustutkintojen perusteiden yhteisten tutkinnon osien osa-alueisiin (liite 2)

Ehdotus ja määräysluonnokseen tehdyt täsmennykset ovat kannatettavia.

Muut kommentit määräysluonnokseen tehtyihin muutosehdotuksiin

SAK kannattaa OPH:n esityksiä, sillä ne selkeyttävät ja yhdenmukaistavat osaamisen tunnistamista ja tunnustamista. Luonnoksessa esitetyt muutokset ja päivitykset tukevat opintojen edistymistä ja yhdenvertaisuuden toteutumista.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry