Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen mitoituksen periaatteet ja arvosanojen muuntaminen ammatillisessa koulutuksessa
SAK:n lausunto Opetushallitukselle
Lausuntopyyntö luonnoksesta Opetushallituksen määräykseksi osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen mitoituksen periaatteista ja arvosanojen muuntamisesta ammatillisessa koulutuksessa
Opetushallitus
www.lausuntopalvelu.fi
OPH_698–2024
Opetushallitus on laatinut esityksen osaamisen tunnistamisen ja tunnistamisen mitoituksen periaatteiksi ja arvosanojen muuntamiseksi ammatillisessa koulutuksessa.
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry katsoo, että muutosluonnos on kokonaisuudessaan kannatettava.
Lukio-opintojen vastaavuus Taide ja luova ilmaisu osa-alueeseen
Ehdotuksen mukaan lukion opetussuunnitelman perusteet (LOPS) 2019:ssä mikä tahansa osuus pakollisesta musiikista, kuvaamataidosta ja äidinkielestä vastaa Taide ja luova ilmaisun osa-alueen sisältöjä. SAK pitää ehdotusta lukio-opintojen vastaavuudesta Taide ja luova ilmaisun osa-alueeseen kannatettavana. SAK kuitenkin laajentaisi vastaavuuden koskemaan myös vuotta 2019 edeltäviin opetussuunnitelmiin soveltuvin osin.
Lukio-opintojen vastaavuus Kestävän kehityksen edistäminen osa-alueeseen
LOPS 2019:n vastaavuudet osa-alueelle Kestävän kehityksen edistäminen ovat SAK:n mielestä hyvät ja kannatettavat.
Ennen 1.8.2022 voimassa olleiden perustutkintojen perusteiden yhteisten tutkinnon osien osa-alueiden vastaavuus 1.8.2022 ja sen jälkeen voimaan tulleiden perustutkintojen perusteiden yhteisten tutkinnon osien osa-alueisiin (liite 2)
Ehdotus ja määräysluonnokseen tehdyt täsmennykset ovat kannatettavia.
Muut kommentit määräysluonnokseen tehtyihin muutosehdotuksiin
SAK kannattaa OPH:n esityksiä, sillä ne selkeyttävät ja yhdenmukaistavat osaamisen tunnistamista ja tunnustamista. Luonnoksessa esitetyt muutokset ja päivitykset tukevat opintojen edistymistä ja yhdenvertaisuuden toteutumista.
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry