Lääkekorvauksien alkuomavastuun korottaminen

SAK:n lausunto sosiaali- ja terveysministeriölle

Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi sairausvakuutuslain muuttamisesta, laiksi sairausvakuutuslain muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta annetun lain voimaantulosäännöksen muuttamisesta sekä lääkelain muuttamisesta

Sosiaali- ja terveysministeriö
www.lausuntopalvelu.fi

Asianumero VN/36545/2023, hankenumero STM120:00/2023.

SAK ei kannata HE-luonnoksessa esitettyjä muutoksia siltä osin, kun kyse on potilaiden lääkekorvauksien heikentämisestä.

Tällä hetkellä on toteutettu tai valmisteltavana useita lakimuutoksia, jotka vaikeuttavat sairastavien henkilöiden ja perheiden asemaa sekä lisäävät sairastumisesta aiheutuvia kustannuksia kotitalouksille.

Jo tällä hetkellä kotitalouksien maksettavaksi lankeaa suurempi osuus lääkekustannuksista kuin monissa verrokkimaissa. HE-luonnoksen myötä tilanne vaikeutuisi entisestään. Samanaikaisesti vireillä on mm. hoitoon pääsyn vaikeuttaminen, hoidon asiakasmaksujen korottaminen sekä sairauspäivärahojen heikentäminen. Näiden leikkauksien yhteisvaikutukset varsinkin pieni- ja myös keskituloisilla henkilöillä ja perheillä voivat olla vakavia ja aiheuttaa tarpeellisen hoidon ja lääkityksen viivästymistä.

Samalla on työikäisillä riskinä myös työkykyongelmien pitkittyminen tai vaikeutuminen sekä työkyvyttömyysjaksojen ja työkyvyttömyyskustannuksien lisääntyminen.

Jo tällä hetkellä on nähtävissä, että erityisesti alkuvuoden alkuomavastuun takia osalla potilaista on vaikeuksia toteuttaa tarvitsemansa lääkehoito ja ostaa heille määrätyt lääkkeet. Tilanne korostuu, mikäli perheessä on useita lääkehoitoa tarvitsevia henkilöitä.

SAK esittää, että lääkekorvauksien alkuomavastuun korottamisen sijasta korkeintaan nykyisen tasoinen alkuomavastuu tulisi jakaa vuosineljänneksille. Näin alkuomavastuun aiheuttama haitta yhdelle lääkeostokerralle jäisi pienemmäksi.

Lääkekorvauksien ja -kustannuksien pitämiseksi maltillisina tulee jatkaa rationaalisen lääkehoidon linjauksien toimeenpanoa ja mm. pyrkiä lisäämään reseptiä kirjoittavien ammattilaisten kustannustietoisuutta tilanteissa, joissa sama hoitotulos on todennäköisesti saavutettavissa kustannustasoltaan erilaisten lääkevalmisteiden avulla.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry