SAK:lta tiukat reunaehdot neuvotteluille

SAK:n mielestä hallitustunnustelijan, keskustan puheenjohtajan Juha Sipilän esittämä viiden prosentin lisäys tuottavuuteen ei toteudu kasvattamalla vuosittaista työaikaa korvauksetta jopa sadalla tunnilla eli noin kahdella ja puolella viikolla.
04.05.2015 19:32
Lauri Lyly

SAK on asettanut tiukat reunaehdot keskusteluille yhteiskuntasopimuksen aikaansaamiseksi.

- Käytännössä työajan lisääminen tarkoittaisi jokaiselle palkansaajalle tuntipalkan pienennystä eli palkanalennusta, huomauttaa SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly.

Lyly painottaa, että SAK on halukas etsimään ja tuomaan käyttöön keinoja tuottavuuden lisäämiseksi.

- Kyse on arvonlisäyksen kasvattamisesta tehtyä työtuntia kohden, ei työtuntien määrän lisäämisestä. Meillä on runsaasti tietoa ja esimerkkejä keinoista, joilla arvonlisäys voidaan toteuttaa: Esimerkiksi työn parempi organisointi, työaikojen räätälöinti tai työturvallisuuden parantaminen. Suomessa on myös lukuisia työpaikkoja, joissa viiden prosentin vuosittainen tuottavuuskasvu on jo toteutettu näillä keinoilla.

- Työtuntien määrää voidaan ja pitääkin lisätä työttömille ja heille, jotka haluavat tehdä työtä nykyistä enemmän. Tarvitsemme lisää työtunteja, siksi myös yhteiskuntasopimuksen tulisi edetä työllisyys- ja investointikärjellä.

SAK:n puheenjohtaja muistuttaa, ettei yhteiskuntasopimus voi syntyä, jos sillä päädytään ainoastaan heikentämään palkansaajien asemaa. Myös hallituksen talous- ja työelämälinjausten tulee olla selvillä ennen sopimuksen lopullista tarkastelua.

- Odotamme tulevalta hallitukselta sitoutumista yhteistyöhön kaikkien työmarkkinaosapuolien kanssa. Edellytyksenä on muun muassa kolmikantayhteistyö ansiosidonnaisen sosiaaliturvan ja työelämäasioiden valmistelussa sekä uudistettaessa työmarkkinoiden neuvottelujärjestelmää.

Lisäksi SAK odottaa, että työmarkkinajärjestöjen neuvottelema eläkeuudistus toteutetaan jo sovitusti ja että työehtojen kehittämistä ohjaa yleissitovuus.

Näin SAK vastasi 28. huhtikuuta Sipilän kolmeen kysymykseen.