Uuden äärellä

Emme voi jäädä odottamaan digivallankumousta, koska me elämme jo digiaikaa. Muutosta vastaan on turha pullikoida, koska maailma muuttuu koko ajan. Ja muutoksen vauhti vain kasvaa.
21.06.2016 07:45 karhu admin

Hyvä työ digiajassa edellyttää myös ay-liikkeen muuttumista. Uusi keskusjärjestö -hankkeen jälkeen jäi melkoisia odotuksia SAK:n uudistumiselle. Nyt olisi hyvä sauma. SAK:n päätöksenteko on jatkossa ketterämpää ja uudella puheenjohtajalla on varmaankin ajatuksia uudistuksen suunnaksi.

Olemme uuden äärellä ja mahdollisuuksien keskellä. Rohkeasti kokeilemalla voimme saavuttaa jotain uutta. Pitää vain sietää epävarmuutta, olla mahdollisuus eksyä ja ottaa tarvittaessa uusi suunta.

Ay-liikkeen uudistumisen kanssa on vähän samoin kuin työn muutoksessa. Tekemisen tavat ovat muuttuneet koko ajan, mutta mielikuva vanhanaikaisesta ja jäykästä organisaatiosta on vallitseva. Silpputyöntekijöille on rakennettu turvaa pienin askelin, mutta silti moni on sitä mieltä, ettei mitään ole tehty.

Uusi pelottaa, robotit vievät työt, uusien työvälineiden opettelu ottaa päähän ja älypuhelin ei päästä otteestaan vapaa-ajallakaan. Mutta tämä kehitys ei ole luonnonvoima, vaan asioihin voidaan vaikuttaa. Tieto poistaa pelkoa, koulutus ja perehdyttäminen vähentävät ennakkoluuloja ja työpaikalla voitaisiin sopia, ettei iltasatua lukiessa saa vilkuilla kännykkää.

Ennakkoluulottomuudella ja rohkeudella uudistetaan myös palkansaajaliikettä. Kuvittelen, että SAK siirtyy nopeasti digiaikaan, uudenlaiseen tekemiseen ja vaikuttavampaan edunvalvontaan. Suorastaan uteliaana odotan liikkeen houkuttelevuuden kasvavan ja mielikuvien kirkastuvan.

Aino Pietarinen