Yliopistosairaaloiden tehtävien selkeyttäminen osana sote-uudistuksen toimeenpanoa

SAK:n lausunto sosiaali- ja terveysministeriölle

Sosiaali- ja terveysministeriö
www.lausuntopalvelu.fi

Lausuntopyyntönne 31.8.2022
VN/485/2022

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry kiittää lausuntopyynnöstä koskien yliopistosairaaloiden tehtävien selkeyttämistä osana sote-uudistuksen toimeenpanoa. Ehdotetut muutokset ovat kannatettavia ja toteuttavat tavoitteita vahvistaa yliopistollisten sairaaloiden toimintaedellytyksiä sosiaali- ja terveydenhuollon uusissa rakenteissa. Hallituksen esityksen mukaisesti on yliopistollisten sairaaloiden toiminnan kannalta välttämätöntä integroida kliininen toiminta, tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminta sekä opetus yhdeksi toimivaksi kokonaisuudeksi.

Esitämme kuitenkin muutamaa täydennystä hallituksen esitykseen, jotta lainsäädäntö riittävällä tavalla antaa tukea kehittämistyölle. Kehittämistyössä tulee huomioida laaja-alaisesti monitieteellinen tutkimus ja opetus sekä kaikki relevantit ammattiryhmät ja niiden opiskelijat.

Yliopistosairaaloiden tulisi omaan tutkimusprofiiliin sopien tehdä yhteistyötä oman alueensa yliopistojen eri tiedekuntien, sekä muidenkin oppilaitoksien kanssa koulutus-, tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa. Edelläkävijänä ei tulevaisuuden toimintaympäristössä pärjää, ellei aktiivinen yhteistyö ulotu sekä laajasti sote-sektorin sisällä että myöskin sote-sektoria laajemmalle eri toimijoiden piiriin. Näin ollen ehdotamme monitieteellisen koulutus-, tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan lisättäväksi sote-järjestämislain 34a§ ensimmäiseen momenttiin.

Yliopistosairaaloiden palvelujen sekä tutkimustyön laatua ja kustannustehokkuutta edistää yliopistosairaaloiden välinen tiivis yhteistyö ja kaikkien yliopistosairaaloiden mahdollisuus erikoistua vahvuuksiensa mukaisesti tiettyihin toimintoihin ja teemoihin. Pienessä maassa on järkevää keskittää joitakin suppeaa erikoisosaamista vaativia toimintoja tiettyihin keskuksiin valtakunnan tasolla. Samaan 34a§ ehdotammekin lisättäväksi velvoitteen myös kaikkien yliopistosairaaloiden väliseen yhteistyöhön ja tarvittaessa työnjakoon, jotta palvelujen laatua ja kustannustehokkuutta voidaan helpommin kehittää erityisesti tiettyjen kalliiden ja vaativien, suppeaa erikoisosaamista edellyttävien palvelujen optimaaliseksi turvaamiseksi.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry