Lausunto luonnoksesta valtioneuvoston asetukseksi kaivostoiminnasta

SAK:n lausunto työ- ja elinkeinoministeriölle

Työ- ja elinkeinoministeriö
www.lausuntopalvelu.fi

Lausuntopyyntönne 28.6.2024
VN/18359/2023

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry kiittää lausuntopyynnöstä ja lausuu asiasta seuraavaa.

SAK pitää valtioneuvoston asetusta kaivostoiminnasta tarpeellisena ja hyödyllisenä. Kuten asetusluonnoksen muistiollakin todetaan, asetuksen päivittäminen on tarpeen nyt, kun itse kaivoslakikin on päivitetty.

SAK pitää asetuksella tehtyjä muutoksia vastuullista kaivostoimintaa edistävinä. Esimerkiksi saamelaisten oikeuksia ja luonnonsuojelun näkökulmia täsmennetään ja tarkennetaan useilla pienillä asetuksen sisällön päivityksillä. SAK pitää tärkeänä, että lainsäädäntö edistää ja edellyttää nimenomaisesti vastuullista kaivostoimintaa.

Lisäksi osa asetusluonnon muutoksista edistää ja selkeyttää lupaprosesseja, ilmoituskäytäntöjä sekä sidosryhmien yhteistyötä. Esimerkiksi ilmoitusten ja päätösten sisällölliset täsmennykset ovat tarpeellisia. Ne eivät nähdäksemme lisää hallinnollista taakkaa kaivostoiminnan harjoittajille, vaan selkeyttävät toiminnanharjoittajiin kohdistuvia odotuksia sekä päätöksien sisältöä. Näin asetuksen tarkentuva sisältö voi päinvastaisesti keventää hallinnollisia prosesseja, kun sääntelyä tarkennetaan ennakollisesti. Esimerkiksi tarve täydentäville liitteille voi vähentyä hieman, jos ilmoitusmenettelyt ovat jo alkujaan tehty riittävällä tarkkuudella.

Lisäksi asianomaisten kuulemisen vahvistaminen on perusteltua. Tämä on paitsi osa vastuullisuutta, esimerkiksi saamelaisten ja muun paikallisen väestön näkökulmasta, se voi myös tuoda esiin kaivoshankkeiden hyväksyttävyyteen liittyviä näkökulmia.

SAK:lla ei ole tarkentavia huomioita tai ehdotuksia asetuksen sisältöön.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry