Teollisuuden toimintaedellytykset unohtuivat budjettiriihessä

SAK:n hallitus on huolestunut työn tekemisen edellytyksistä Suomessa. Valtion talousarvioesityksessä ei ole riittävästi otettu huomioon niitä tekijöitä, jotka uhkaavat Suomen vientiteollisuutta ja sitä kautta kasvua ja työllisyyttä.
03.09.2012 13:10
SAK:n hallitus

Maan hallituksen on lisättävä toimia, jotka tuovat Suomeen uutta työtä mutta turvaavat myös olemassa olevan teollisuustyön edellytykset. Talousarvion esitykset vuonna 2015 voimaan astuvan rikkidirektiivin haittavaikutuksien torjumiseksi ovat riittämättömät. Esityksen sisältämän rikkipesurien investointituen lisäksi on mm. peruttava merenkulkua uhkaava 20 miljoonan euron tukileikkaus ja uudistettava väylämaksujärjestelmä niin, että se edistää erityisesti kotimaisten varustamoiden kilpailukykyä.

Valmisteilla olevassa meristrategiassa on varauduttava myös uusiin uhkakuviin, jotka koskevat mm. merenkulun päästökauppaa ja typpipäästöjä. SAK:n hallituksen mukaan Suomen ei pidä suostua EU:ta yksipuolisesti koskevaan merenkulun päästökauppaan.

Olemassa olevan teollisuuden toimintaedellytyksien turvaamisen lisäksi SAK:n hallitus pitää tärkeänä, että työpaikkojen syntyä uusilla teollisuuden ja palveluiden kasvualoilla tuetaan innovaatioita ja investointihalukkuutta edistämällä.