Korkeakoulutuksen saavutettavuussuunnitelma

SAK:n lausunto opetus- ja kulttuuriministeriölle
07.05.2021 15:20

Opetus- ja kulttuuriministeriö
lausuntopalvelu.fi

VN/3884/2020

Lausunnonantajan näkemykset saavutettavuuden edistämisen tavoitteista

SAK pitää nyt tehtyä selvitystä erittäin ansiokkaana. Korkeakoulutettujen saavutettavuuden kannalta on tärkeä tarkastella jatkossa myös toisen asteen ja perusteen koulutuksen roolia. Erityisesti oppilaanohjaus on ratkaisevassa roolissa. Myös työvoimapalveluiden kautta annettu tuki ja ohjaus on syytä ottaa tarkastelun kohteeksi. Selvityksessä ei käsitelty sosiaaliturvaan liittyviä kysymyksiä. Vaikka koulutus itsessään on maksutonta, yksilön taloudellinen tilanne vaikuttaa mahdollisuuksiin opiskella. SAK esittää seuraavia huomioita selvityksen tavoitteisiin.

Tavoite 6. Koulutus- ja osaamistasoa nostetaan

SAK esittää, että myös aikuisten suorittamien ensimmäisten korkeakoulututkintojen määrää seurataan ja pyritään lisäämään. Koulutuspoliittisessa selonteossa todetaan selvästi, että myös aikuisten korkeakouluopintoja pitää lisätä, jotta koulutustaso nousee. Tavoitteessa 9. avataan hyvin aikuisten tarvetta joustaviin korkeakouluopintoihin, mutta myös tutkintotavoitteinen koulutus on syytä mainita.

Tavoite 23. Korkeakoulujen opiskelijavalintaa kehitetään saavutettavuuden parantamiseksi

SAK pitää avoimen korkeakouluväylän kehittämistä erittäin tärkeänä toimenpiteenä ja toivoo uudistamistyön käynnistyvät nopeasti.

Tavoite 28. Korkeakoulut integroivat kansainväliset osaajat korkeakouluihin, suomalaiseen yhteiskuntaan ja työelämään yhteistyössä elinkeinoelämän ja julkisen sektorin työnantajien kanssa. Tutkinnon suorittaneista ulkomaalaisista opiskelijoista 75 prosenttia työllistyy suomalaisille työmarkkinoille.

Työllistyminen on SAK:n mielestä ensiarvoisen tärkeää. SAK pitää erittäin tärkeänä, että kotimaisten kielten sekä suomalaisten työelämäyhteyksien ja -taitojen opiskelumahdollisuuksia lisätään. Vaikka isojen yritysten virallinen työkieli voi olla englanti, niin käytännössä työntekijöiltä odotetaan myös suomen/ruotsinkielen osaamista.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry