Lauri Lyly MTV:llä: Katseet kääntyvät nyt yrityskenttään

SAK:n Lauri Lylyn mukaan työllisyys- ja kasvusopimus sekä rakennepaketti ovat osa prosessia, jossa seuraavaksi katseet kääntyvät yrityskenttään.
02.12.2013 10:09

– Yritysten pitäisi tehdä työllistämisratkaisuja ja investointipäätöksiä, jotta Suomi lähtisi nousuun, Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestön puheenjohtaja sanoi MTV:n haastattelussa maanantaiaamuna.

Hallituksen perjantaina julkistama rakennepaketti sisältää Lylyn mielestä monia asioita, jotka vievät Suomea oikeaan suuntaan. Työllisyyteen Lyly olisi kuitenkin kaivannut enemmän panoksia. Hän on huolissaan myös siitä, miten ammatillisen osaamisen käy toisen asteen opetukseen tehtyjen säästöjen jälkeen.

Koko työura saatava tarkasteluun

Pian alkavissa työmarkkinajärjestöjen työura- ja eläkeneuvotteluissa on Lylyn mukaan kyse kokonaisuudesta. Työuria on pystyttävä pidentämään alusta, keskeltä ja lopusta.

– Jotta ratkaisuja pystytään tekemään, tarvitaan koko työuran tarkastelua: osaamista, työpaikan olosuhteita ja työuran loppupään huojentamista, jotta työssä pystytään olemaan pitempään.

Lauri Lylyä ja Elinkeinoelämän keskusliiton toimitusjohtajaa Jyri Häkämiestä haastateltiin MTV:n Huomenta Suomi -lähetyksessä maanantaiaamuna.