Luottamusmies Samu Virta: ”Haluan olla positiivinen voima työpaikalla”

Samu Virta joutui luottamusmieheksi tultuaan opettelemaan kokonaan uuden asenteen. Se on vaikuttanut myös muuhun elämään.
02.12.2019 15:00
SAK
Samu Virta kokee päässeensä vaikuttamaan työpaikan asioihin jopa yllättävän paljon. Kuva Laura Oja.

Mikä sai sinut ryhtymään luottamusmieheksi?

– Syyni olivat pari vuotta sitten aika itsekeskeiset: minulla oli meneillään eksistentiaalinen vaihe, jossa mietin, millainen olen ja miten vaikutan lähipiiriini ja ympäristööni. Etsin jotain, jossa voisin haastaa itseäni. Kun aiempi toimipaikkakohtainen luottamusmies lopetti työpaikallani Verkkokauppa.comissa Pirkkalassa ja kyseli kiinnostustani, ajattelin, että miksipä ei, kuulostaa sopivan vaikealta tehtävältä ja tilaisuudelta oppia uutta.

Mikä on tehtävässä parasta? Entä vaikeinta?

– Olen oppinut paljon uutta työmarkkinoista ja työelämästä. Tehtävä on antanut minulle näkökulmia, joita en ole aiemmin osannut ajatella. Olen saanut tyydyttää tiedonhaluani ja haastaa itseäni. Minulla on myös vahva fiilis, että työntekijät uskaltavat tulla juttelemaan ja kertomaan asioistaan minulle.

– Mietin aluksi, olenko tyyppi, jota uskalletaan lähestyä, mutta on se siltä näyttänyt. Tunnen, että voin olla työpaikalla positiivinen voima.

– Vaikeinta tehtävässä ovat olleet asiat, joita käsitellään ja etenkin riitatilanteet. Niitä olen saattanut miettiä vielä pikkutunneillakin. Mutta ajan kanssa olen oppinut käsittelemään ristiriitoja paremmin.

Miten yhteistyö esimiehen kanssa sujuu?

– Siinä ei ole koskaan ollut ongelmia, kohtelemme täällä kaikki toisiamme aikuisina ihmisinä.

– Työntekijöissä huomaa nuorempien ja vanhempien välillä aika ison eron tiedoissa omista oikeuksista. Mutta aika harvaa varmaan kiinnostaa perehtyä asioihin syvällisemmin ja ottaa työehtosopimusta iltalukemiseksi.

Mihin saavutukseesi olet erityisen tyytyväinen?

– Parasta on ollut, että olen päässyt vaikuttamaan firman asioihin jopa yllättävän paljon. Saavutukset ovat olleet yleistä työympäristön ja työhyvinvoinnin kehittämistä. On ollut kivaa huomata oma kädenjälki.

– Konkreettista juttua on vaikea nimetä, mutta porukka on lähtenyt hyvin mukaan järjestäytymään, ja yhdessä olemme saaneet edistettyä työntekijöiden asemaa.

Miten homma on muuttanut sinua?

–  Olen joutunut painimaan sen kanssa, että olen aina ollut tosi joustava ja halunnut miellyttää ihmisiä. Oman kannan esiin tuominen oli itselleni iso kysymys. Tajusin, että jos tässä tehtävässä haluaa onnistua, on vaan muutettava asennetta, jotta saa viestin perille.

– Kun huomaa, että harteilla on muiden huolet ja murheet, on opittava olemaan rohkeampi. Aina, kun joku uskaltaa olla äänessä, se rohkaisee muitakin. Niinpä jouduin astumaan ison mentaalisen kynnyksen yli. Olen saanut paljon itsevarmuutta ja huomannut, että uskallan ottaa kantaa muissakin asioissa elämässä.

Veera Luoma-aho/Jaksomedia