SAK passittaisi aikuiskoulutuksen täysremonttiin

Suomen suurin palkansaajakeskusjärjestö on halukas toteuttamaan aikuisille tarkoitetun koulutuksen täysremontin.
23.05.2016 12:00
SAK:n koulutuspäällikkö Mikko Koskinen

– Aikuiskoulutuksen rahoitusta suunnataan osin väärin. Niukkenevia resursseja on pikaisesti ryhdyttävä käyttämään järkevämmin. Muutoin meitä uhkaa tilanne, jossa muutokset tuottavat lisää pitkittyvää työttömyyttä ja entistä isompi joukko palkansaajia siirtyy lopullisesti pois työmarkkinoilta. SAK:n koulutuspäällikkö Mikko Koskinen huomauttaa.

Digitalisaation on arvioitu hävittävän matalasti koulutettujen tehtävistä yli 40 prosenttia, kun korkeakoulutetuilla vastaava luku on 16 prosenttia.

Koskinen painottaa, että digitalisaatio ja muutokset elinkeinorakenteissa kohdistuvat ennen kaikkea SAK:laisten alojen töihin rutiininomaisten tehtävien korvautuessa korkeampaa osaamista vaativalla työllä.

– Vaikka aikuiskoulutus on parasta ennakoivaa muutosturvaa, työntekijät eivät osallistu koulutuksiin yhtä usein kuin jo entuudestaan koulutetut toimihenkilöt.

Eniten osaamista päivitetään työnantajan tarjoamassa alakohtaisessa henkilöstökoulutuksessa. Supistuvilla aloilla tällainen koulutus ei anna valmiuksia mahdolliseen alanvaihtoon.

Koulutuspäällikkö Mikko Koskinen muistuttaa, että aikuiskoulutukseen osallistuvat vähiten tätä nykyä ne aikuiset, joilla sen tarve on suurin.

– Koulutusta tarjotaan vähiten heille, joiden perustaidot ovat heikot, tai heille, joihin kohdistuu suurin uhka työttömyydestä. Osaamiskuopassa ovat etenkin ikääntyneet, matalasti koulutetut ja maahanmuuttajat.

SAK esittelee tänään koulutusseminaarissaan kymmenen aikuiskoulutuksen epäkohtaa.

– Keskustelu suomalaisen aikuiskoulutuksen tilasta on nyt avattu ja sitä on tarpeen jatkaa. Syksyllä julkaisemme ehdotuksemme siitä, miten koulutusta tulisi uudistaa.

Selvityksen Aikuiskoulutus rikki? – Kymmenen koulutuksen epäkohtaa on tehnyt SAK:n korkeakouluharjoittelija Aapo Hiilamo.

Esitykset SAK:n Työelämän murros ja aikuiskoulutuksen kipupisteet -seminaarissa 23. toukokuuta 2016

Kymmenen koulutuksen epäkohtaa
Korkeakouluharjoittelija Aapo Hiilamo, SAK

Työelämän muutokset haastavat työntekijöiden osaamisen