Kiljavan opisto ja Siikaranta-opisto yhdistämässä toimintojaan

Siikaranta-opisto ja Kiljavan opisto ovat syyskuussa jättäneet opetus- ja kulttuuriministeriölle hakemuksen ylläpitämislupiensa yhdistämisestä. Opistojen tavoitteena on poistaa päällekkäisiä toimintoja ja pyrkiä kustannustehokkaaseen toimintaan. Yhteisen toiminnan toivotaan alkavan jo vuoden 2013 alusta.
02.10.2012 14:41
SAK
Siikaranta-opiston rakennuksia Kirkkonummella

Hakemuksen mukaan koulutusta on määrä jatkaa molempien opistojen toimipisteissä. Suurin osa Siikaranta-opiston henkilökunnasta siirtyisi SAK:n koulutussäätiön palvelukseen. Osa opiston henkilökunnasta siirtyisi Rakennusliittoon koulutuksen suunnittelijoiksi, kehittäjiksi ja tilaajiksi.

Koulutuksen ylläpitäjänä toimisi hakemuksen mukaan SAK:n koulutussäätiö.

Yhdistynyt opisto on ay-liikkeen suurin kouluttaja

– Sekä Siikaranta-opistolla että Kiljavan opistolla on erittäin vahva maine ja tunnettavuus. Yhdistymisellä tavoitellaan yhä vahvempaa laatua sekä asemaa ay-liikkeen suurimpana kouluttajana, Kiljavan opiston rehtori Ari-Pekka Lundén kertoo.

Lundénin mukaan yhdistyminen lisää mahdollisuuksia kehitys- ja uudistustyöhön tilanteessa, jossa valtionosuudet niukkenevat. Yhdistymisen kautta voidaan myös entistä paremmin reagoida tuleviin yhteiskunnallisiin haasteisiin, kuten nuorten yhteiskuntatakuuseen. Samalla turvataan ay-liikkeen edunvalvontakoulutus vuosiksi eteenpäin.