Innovaatiopolitiikan tulisi huomioida yhteiskunnalliset vaikutukset

Pääministeri Juha Sipilän hallituksen tulee tehdä innovaatio- ja riskirahoitusjärjestelmän muutoksista vaikutusarvio, painottaa SAK:n elinkeinopoliittinen asiantuntija Pia Björkbacka. Hän kuuluu myös Innovaatiorahoituskeskus Tekesin valtuuskuntaan.
28.07.2015 09:25
SAK:n elinkeinopoliittinen asiantuntija Pia Björkbacka.

Björkbacka pitää erityisen tärkeänä, että hallitus arvioisi innovaatiopolitiikan yhteiskunnalliset vaikutukset. Niistä tärkeimmiksi hän mainitsee bruttokansantuote- ja työllisyysvaikutusten arvioinnin.

– Suurten yritysten tukileikkausten riskinä on myös se, että niiden positiiviset yhteiskunnalliset vaikutukset niin bruttokansantuotteeseen kuin työllistymiseen heikkenevät. Näin käy, jos yritykset siirtävät teollisuuden tuotannon lisäksi myös tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintansa pois Suomesta, hän varoittaa Aamulehdessä julkaistussa kirjoituksessaan.

SAK:n elinkeinopoliittinen asiantuntija on huolissaan, että hallituksen uusi innovaatiopolitiikka tulee hyödyttämään nykyistä enemmän vain tukea saavien yritysten omistajia ja yksityisiä sijoittajia kuin yhteiskuntaa yleisesti.

– Innovaatiopolitiikka, joka hyödyttää erityisesti yritysten omistajia ja yksityisiä sijoittajia, ei ole välttämättä enää koko yhteiskunnan tai veronmaksajan etu. Pahimmillaan se vaarantaa yleisesti hyväksytyn innovaatiopolitiikan perustan eli sen, että valtion tukema yritysten tutkimus, kehitys- ja innovaatiopolitiikka lisää kaikkien hyvinvointia Suomessa.

Tiina-Emilia Kaunisto / SAK