SAK:n pääekonomisti: Yhteisöverotuksessa ei aihetta paniikkiin

Suomessa ei pidä ajautua paniikkiratkaisuun yhteisöverotuksessa sen johdosta, että Ruotsin hallitus on päättänyt alentaa sikäläistä yhteisöveroprosenttia.
14.09.2012 13:54
Olli Koski

– Valtiot eivät hyödy toisiaan vastaan käytävästä verokilpailusta. Ruotsin päätös on tutkittava tarkoin Suomessa ja huomioitava muun muassa se, mitä veropohjan laajennuksia päätökseen sisältyy, SAK:n pääekonomisti Olli Koski sanoo.

Koski muistuttaa, että yhteisö- ja pääomaverotus on kokonaisuus, jossa pelkkä veroprosentti ei kerro koko totuutta. Tämän vuoksi yritysveroprosentin muuttamisen yhteydessä olisi tarkasteltava myös muita verotuksen osia.

– Poistamalla listaamattomien yritysten osinkoverohuojennukset voitaisiin verojärjestelmää Suomessa kehittää talouskasvun kannalta paremmaksi ja yhtiöiden välillä neutraalimmaksi. Tämä muutos toisi myös liikkumatilaa yhteisöveroprosentin suhteen, jos sellaista halutaan käyttää, Koski sanoo.

Suomessa on tällä hetkellä noin kaksi prosenttiyksikköä alhaisempi yhteisöveroprosentti kuin Ruotsissa. Tästä huolimatta useat suuret suomalaisyritykset ovat päättäneet suunnitella verotustaan niin aggressiivisesti, että todellinen maksettu veroprosentti on lähellä nollaa.

– Yritysten verosuunnittelua pitäisi torjua tehokkaammin kansainvälisellä yhteistyöllä. Euroopan valtioiden yhteinen intressi on kerätä enemmän verotuloja ja lopettaa haitallinen verokilpailu. Suomessa yritysverotusta kehitettäessä täytyy kiinnittää huomiota veropohjan tilkitsemiseen ja verosuunnittelulla kikkailun ehkäisemiseen, pääekonomisti Olli Koski linjaa.