Yhteiskunnalliset oikeudet on asetettava taloudellisten vapauksien edelle

Euroopan ammatillinen yhteisjärjestö EAY vaatii Eurooppaan uutta yhteiskunnallista hanketta. Järjestön mukaan yhteiskunnalliset oikeudet on Euroopassa asetettava taloudellisten vapauksien edelle.
11.10.2012 19:05
Euroopan ammatillinen yhteisjärjestö EAY

EAY:n mukaan Euroopassa tarvitaan nyt investointeja ja kunnon palkkoja, jotka tuovat kestävää kasvua. Nykyinen linja, jossa korostuvat rakenteelliset uudistukset sekä leikkaukset vähimmäispalkkoihin, eläkkeisiin ja työttömyysturvaan, on epäreilua ja tehotonta.

Eurooppalaisten työntekijä- ja työnantajajärjestöjen sekä hallitusten edustajat kokoontuvat ensi viikolla kolmikantaiseen eurooppalaiseen sosiaaliseen huippukokoukseen. Kokous edeltää Eurooppa-neuvoston kokousta, joka pidetään 18.–19.10.2012 Brysselissä.

EAY edustaa noin 60 miljoonaa palkansaajaa. Sen jäseniä Suomessa ovat SAK, STTK ja Akava.

EAY:n kannanotto: Euroopan on hoidettava yhteiskunnallinen velkansa

Kaikkialla keskustellaan velkakriisistä ja sen ratkaisumahdollisuuksista. Näin kuuluukin olla. Mutta lisäksi on olemassa yhteiskunnallista velkaa, joka on aivan yhtä keskeistä Euroopan pelastamiseksi kuin rahallinen velka.

Vaikeuksiin ajautuneisiin maihin ja kriteerien täyttämistä tavoitteleviin maihin kohdistuvat ohjelmat keskittyvät leikkauksiin, jotka vaikuttavat heikoimmassa asemassa oleviin, vähentävät sosiaalista suojelua ja heikentävät työmarkkinasuhteita. Käynnissä on järjestelmällinen pyrkimys sen yhteiskuntamallin purkamiseksi, joka on tehnyt Euroopasta edistyneiden demokratioiden alueen ja vähentänyt yhteiskuntiemme epätasa-arvoa. Etelä-Euroopan maissa vallitsee yhteiskunnallinen hätätilanne ja epätasa-arvo lisääntyy kaikkialla Euroopassa. Talousohjelmat luovat Eurooppaan vapaakauppa-alueita, joita ei voi hyväksyä ja jotka kilpailevat vielä vahvoilla olevien kanssa ja heikentävät niiden toimintaedellytyksiä. Ne toimet, joita nyt kohdistetaan Kreikan, Portugalin, Irlannin ja Espanjan työntekijöihin, palaavat aikanaan bumerangin lailla ja iskevät Euroopan pohjoisosien työntekijöihin.

Nuorten tilanne on aivan kestämätön. Nuorten työttömyysaste lähestyy 50 prosentin tasoa tai on jo noussut siihen useissa Etelä-Euroopan maissa. Samanaikaisesti kaikkialla Euroopassa esiintyy entistä enemmän epävarmuutta työehdoissa.

Säästötoimet eivät ainoastaan johda yhteiskunnalliseen hätätilaan, vaan ne ovat lisäksi selkeästi epäonnistuneet. Säästötoimilla ei pystytä ratkaisemaan ylisuuria velkataakkoja eikä palauttamaan markkinoiden luottamusta. Vaikka Kreikka ja Espanja saisivat alijäämänsä nollatasolle, niiden velkasuhde olisi kuitenkin valtava, kun bruttokansantuote romahtaisi ja talouselämän toimintaedellytykset vaikeutuisivat rahamarkkinoiden vaatimien kestämättömien korkotasojen takia.

Kuka hyötyy?

Nykyiset ongelmamme juontavat juurensa kasinotalouteen. Tämä järjestelmä on epäonnistunut. Mutta pääoma ei tunne asemaansa uhatuksi ja sen toiminta on edelleen suojattua. Pankit manipuloivat korkoja mukavissa toimistoissaan, ja hallitukset keskittyvät edelleen siihen, että kansalaiset joutuvat epäonnistumisten maksumiehiksi.

Euroopan unionin toimielinten, neuvoston ja Euroopan keskuspankin sekä Kansainvälisen valuuttarahaston on toimittava verotuksen oikeudenmukaisuuden puolesta, lopetettava verokilpailu ja veronkierto sekä viimeinkin – eikä ainoastaan – toteutettava rahoitusmarkkinavero. Sen sijaan ne vaativat rakenteellisia uudistuksia ja leikkauksia vähimmäispalkkoihin, eläkkeisiin ja työttömyysturvaan. Tämä on epäreilua ja tehotonta. Nyt tarvitaan investointeja ja kunnon palkkoja, jotka tuovat kestävää kasvua.

Euroopan Ammatillinen Yhteisjärjestö EAY käyttää voimavarojaan ja vaikutusvaltaansa saadakseen aikaan suunnanmuutoksen. Voimme päästä kestävällä tavalla kriisistä eteenpäin edellyttäen, että rakennamme uudelleen ja vahvistamme niitä mekanismeja ja politiikan osa-alueita, jotka vähentävät osaltaan yhteiskunnallista epätasa-arvoa, ja että käännämme varallisuuden liialliseen keskittymiseen johtavan kehityssuunnan.

EAY tukee Euroopan unionia, joka edistää hyviä työpaikkoja, kunnon palkkaa, yhteiskunnallista nousua ja yhteiskunnallista oikeudenmukaisuutta. Vastustamme pyrkimystä purkaa yhteiskuntamallimme, joka toimii esikuvana ja innoituksen lähteenä työntekijöille muualla maailmassa.

EAY esittää yhteiskunnallista hanketta Euroopalle. Kun parhaillaan keskustellaan uudesta sopimuksesta ja mahdollisesti uudesta perustamissopimuksesta, vastuussa olevien pitää tiedostaa, että olemme tosissamme vaatimuksessamme, että yhteiskunnalliset oikeudet pitää asettaa taloudellisten vapauksien edelle.

Pääsihteeri Bernadette Ségol, EAY
Puheenjohtaja Ignacio Fernández Toxo, EAY