Hyppää sisältöön

s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Viisi vinkkiä: Väkivalta aisoi…

Asiakastyötä tekevät joutuvat helpoimmin väkivallan kohteeksi. Kuva R-kioskilta.

Uutinen

Viisi vinkkiä: Väkivalta aisoihin

Asiakastyötä tekevät joutuvat muita herkemmin tilanteisiin, joissa on selvä väkivallan uhka. Väkivallan riski on merkittävä SAK:laisista aloista vartioinnissa, kuljetuksessa, sosiaalialan töissä ja lasten päivähoidossa. Viisi vinkkiä, kuinka selviydyn väkivaltaisessa tilanteessa.

Solvaaminen, huutaminen tai sanallinen uhkailu voi päätyä fyysiseen väkivaltaan.

Tapaturmien perusteella väkivallan riski on merkittävä SAK:laisista aloista vartioinnissa, kuljetuksessa, sosiaalialan töissä ja lasten päivähoidossa. Seuraavaksi eniten väkivallasta johtuvia tapaturmia sattuu harrastus- ja vapaa-ajantoiminnan ohjaajille, hotelli- ja ravintolatyöntekijöille sekä myyntityössä oleville.

Kaikkia muut työpaikkatapaturmat on saatu 2000-luvulla vähenemään, mutta väkivallasta johtuvia ei. Paria vuotta lukuun ottamatta väkivaltatapaturmien määrä on kasvanut.

Ihmisen tai eläimen pureman, potkun tai muun väkivallan takia 1 065 työntekijää joutui vuonna 2009 vähintään neljän päivän sairauslomalle.

Toisinaan vammat ovat niin vakavat, että työntekijän on hakeuduttava työkyvyttömyyseläkkeelle.

Miten uhkaavassa tilanteessa tulee menetellä, kouluttaja Totti Karpela Mielenrauha Koulutuspalvelut Oy:stä?

1. Varaudu ja harjoittele

Mitä paremmin ihminen on henkisesti valmistautunut uhkaaviin, harvinaisiinkin tilanteisiin sitä viisaammin hän niissä toimii.

2. Pysy mahdollisimman rauhallisena

Suuttuminen tai lamaantuminen ei yleensä auta. Pidä omat, luontaiset reaktiosi piilossa, vaikka tilanne on uhkaava. Suhtaudu uhkaavaan tilanteeseen aivan kuin se olisi tavallista hankalampi asiakastehtävä.

3. Riittävästi henkilökuntaa

Riittävä henkilöstömäärä sekä selkeät prosessinkuvaukset ja -ohjeistukset henkilökunnalle vähentävät väkivallan riskiä. Kun henkilökunta on koulutettu asiakaspalveluun ja haastaviin viestintätilanteisiin, uhkaavissa tilanteissa pystytään toimimaan paremmin.

4. Asiakkaiden sisäänpääsyn rajaaminen

Tietyissä ammateissa asiakkaiden sisäänpääsyä voidaan kontrolloida joko niin, että aulassa on vartija, tai ovessa on sähkölukko. Myyntityössä voidaan valita korkeampi tiski erottamaan asiakas työntekijästä.

5. Hälytä vartija tai poliisi paikalle.

Birgitta Suorsa