Uusien työpaikkojen luonti on jäänyt paitsioon kuntavaalikeskustelussa

SAK:n työ- ja elinkeinojohtaja Matti Tukiainen haastaa kuntavaalien ehdokkaat ottamaan kantaa siihen, miten kuntiin saadaan uusia työpaikkoja. Kuntien elinkeinopoliittinen rooli on hänen mukaansa jäänyt kuntavaalikeskustelussa paitsioon, vaikka sillä on ratkaiseva rooli kuntalaisten hyvinvoinnille.
11.10.2012 18:30
Matti Tukiainen

– Kampanjoinnissa on keskitytty pääasiassa siihen, mitä palveluja kunnan on järjestettävä asukkailleen. Palvelujen tuottaminen on kuntien keskeinen tehtävä, mutta sen ohella soisi vaalien alla käytävän keskustelua myös siitä, mitä kunta voi ja mitä sen pitää tehdä työllisyyden parantamiseksi, Matti Tukiainen huomautti SAK:n Someron paikallisjärjestön vaalitilaisuudessa tänään.

Kunnan tehtävä on luoda yrityksille edellytyksiä investointeihin ja liiketoiminnan harjoittamiseen. Niitä luodaan esimerkiksi kaavoituksella, tonttien tarjonnalla ja uusien yritysten neuvontapalveluilla. Varsinkin kasvavissa kunnissa tarvitaan myös aktiivisia toimia kohtuuhintaisten vuokra-asuntojen lisäämiseksi.

– Kunnan on oltava väestöpohjaltaan ja sen myötä resursseiltaan riittävän suuri, jotta se voi vastata elinkeinoelämän tarpeisiin. Siksi kuntarakenteen uudistaminen on tärkeää myös työllisyyden ja elinkeinotoiminnan näkökulmasta, Matti Tukiainen totesi.

Matti Tukiaisen mukaan kuntien pitäisi ottaa nykyistä enemmän vastuuta erityisesti nuoriso- ja pitkäaikaistyöttömyyden torjunnassa.

– Kunnan kannattaa mieluummin suunnata resursseja työttömyyden katkaisuun kuin jakaa toimeentulotukea työelämästä ja valitettavan usein koko yhteiskunnasta syrjäytyneille, Tukiainen sanoi.

Lisätietoja:
SAK:n työ- ja elinkeinojohtaja Matti Tukiainen, puh. 0400 600 099