Työehtosopimusten ulkopuolella olevien osuus on kasvanut Ruotsin yksityissektorilla

Lähes viidennes palkansaajista on kollektiivisten työehtosopimusten ulkopuolella Ruotsin yksityissektorilla. Heidän osuutensa on vieläpä kasvanut, ilmenee Medlingsinstitutetin vuosiraportista. Vuonna 2009 kollektiivisia työehtosopimuksia sovellettiin 85 prosenttiin yksityissektorilla työskentelevistä, mutta vuonna 2011 osuus oli enää 82 prosenttia.
12.02.2013 13:19

Työntekijöiden ja toimihenkilöiden tilanteet poikkeavat toisistaan merkittävästi. Kollektiivisia työehtosopimuksia sovelletaan 91 prosenttiin työntekijöistä ja 77 prosenttiin toimihenkilöistä. Työntekijöiden korkea luku johtuu osaksi siitä, että työntekijöitä edustavilla ammattiliitoilla on suuri määrä sopimuksia järjestäytymättömien työnantajien kanssa kollektiivisopimusten soveltamisesta heidän työntekijöihinsä. Toimihenkilöliitoilla vastaavia sopimuksia on paljon vähemmän.

Raportin luvut perustuvat Lundin yliopiston sosiologian professorin Anders Kjellbergin selvityksiin. Hän selittää kollektiivisopimusten roolin supistumista yksityissektorin työnantajien järjestäytymisen vähenemisellä. Sen taustalla on rakennemuutos, jossa teollisuuden osuus on pienentynyt ja palveluiden osuus kasvanut. Työnantajien järjestäytymisaste on tosin hieman noussut, kun nykytilannetta verrataan 1990-luvun puolivälin tilanteeseen.

Julkisella sektorilla kollektiivisopimusten soveltamisaste ei kaipaa selvityksiä, koska se on 100 prosenttia. Työmarkkinaosapuolten hyväksymiä työehtosopimuksia sovelletaan kaikkiin julkisella sektorilla työskenteleviin.

Juhani Artto