Tanskan LO loisi uusia työpaikkoja julkiselle sektorille

Tanskassa ammatillinen keskusjärjestö LO on julkaissut talous- ja työllisyysohjelman, joka loisi LO:n oman arvion mukaan tänä ja ensi vuonna vähintään 16 000 tai mahdollisesti jopa 24 000 uutta työpaikkaa. Pääosa niistä syntyisi lieventämällä julkisella sektorilla viime vuosien ankaraa säästölinjaa ja alijäämiä tekevien kuntien rangaistuksia.
21.02.2013 14:52
LO i Danmark

LO ehdottaa, että kasvua ja työllisyyttä parannetaan rakennusten energiahankkeilla sekä investoinneilla rautateihin. Kuntien mahdollisuuksia uusien asuntojen rakentamiseen helpotetaan, ohjelmassa esitetään.

Yhtiöiden maksujen ja verojen valikoiva madaltaminen energia-, kuljetus- ja hotellialoilla auttaisi kilpailussa naapurimaiden yritysten kanssa. LO rahoittaisi ohjelmaa muun muassa kiristämällä perintöveron progressiota.

Keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä kasvu ja työllisyys riippuvat ennen muuta siitä, miten Tanska onnistuu nostamaan väestön koulutustasoa. LO:n puheenjohtaja Harald Børsting sanoo, että säilyäkseen teollisuusmaana Tanskan tulee olla jatkuvasti hieman muita maita parempi tuotteiden ja tuotantoprosessien kehittäjänä.

– Sen vuoksi ammattitaidottomille on annettava ammatillista koulutusta ja ammattitaitoisille jatkokoulutusta, Børsting korostaa.

Juhani Artto