Talvivaara on traaginen tapaus

Talvivaaran kaivoksen ympäristöonnettomuus on SAK:n työ- ja elinkeinojohtajan Matti Tukiaisen mielestä traaginen. – Kaivosyhtiö ei korjannut toimintaansa, vaikka yhtiölle annettiin liki sata erilaista huomatusta. Kaivosalueella on kuollut työntekijä myrkkykaasuihin, patoaltaat ovat pettäneet useasti ja saastunutta vettä on virrannut Kainuun vesistöön, Tukiainen luettelee.
16.11.2012 12:06
SAK
Matti Tukiainen

– Tragedian keskelläkin olisi silti kyettävä näkemään Talvivaaran yli. Koko kaivosalaa Suomessa ei pidä ristiinnaulita. Kestävä kaivostoiminta on tärkeä lisä elinkeinotoimintaan Suomessa, erityisesti Itä- ja Pohjois-Suomessa. Hallituksen päätös laittaa kaikki kaivokset stressitesteihin on erittäin tervetullut. Kansalaisten luottamus on palautettava siihen, että kestävä kaivostoiminta on Suomessa mahdollista.

– Salamyhkäisyys on kitkettävä kaivostoiminnasta. Kaivosyhtiöiden on käytävä avointa ja laajaa vuoropuhelua muun yhteiskunnan kanssa. Suomesta on tehtävä yhdessä kestävän kaivostoiminnan mallimaa maailmassa, Matti Tukiainen esittää.

Talvivaaran yhtiön johdossa oli kaivosta perustettaessa enemmän intoa kuin malttia. Alueelliselle valvontaviranomaiselle annettiin liikaa harkintavaltaa ja resurssit olivat riittämättömät.

– Yhtiöiden on jatkossa rahoitettava kaivostoiminnan viranomaisvalvontaa esimerkiksi perimällä tutkimus- ja valvontamaksua, Matti Tukiainen vaatii.

Lisätietoja:
Työ- ja elinkeinojohtaja Matti Tukiainen, puh. 0400 600 099