SAK:n Lyly: Lakot eivät katoa sakkoja korottamalla – syihin puuttuminen välttämätöntä

SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly painottaa, että työtaistelut vähenevät vain puuttumalla suoraan niiden syihin.
20.11.2014 11:20
SAK
Lauri Lyly SAK:n valtuustossa torstaina

– Järjestelmän suurin ongelma on, ettei työpaikoilla kyetä neuvottelemaan tasavertaisesti eikä hakemaan ratkaisuja yhdessä. Neuvottelujen pitää toimia kaikilla tasoilla – erityisesti paikallisesti, Lyly totesi SAK:n valtuuston kokouksessa Kiljavalla torstaina.

– Kipupisteitä ovat työnantajien halu päättää henkilöstöasioista kuuntelematta henkilöstön mielipidettä ja neuvotteluprosessien toimimattomuus.

Lyly tähdentää, että työelämän pelisääntöjä uudistettaessa lakko-oikeuden säilyttämisen rinnalla yksi tärkeimmistä asioista SAK:lle on kehittää koko neuvotteluprosessia.

– Myös alipalkkaukseen puuttuminen ja työnantajien käyttämien turvaamistoimien poistaminen työmarkkinavalikosta ovat neuvottelupöydässä.

SAK:n keskiviikkona julkaiseman kyselyn mukaan yli puolella työpaikoista luottamushenkilöillä on ollut työnantajien kanssa neuvotteluongelmia.

– Kyselyn tuloksista on syytä huolestua, kun luottamushenkilöt kertovat, että joka neljännessä työpaikassa työnantaja sanelee ratkaisut neuvottelematta. Työtaistelujen syihin puuttuminen on ehdottomasti parempi tapa vähentää lakkoja kuin työantajien esittämä hyvityssakkojen nostaminen, Lyly tähdentää.

Ensi kesän neuvottelut ratkaisevat paljon

SAK:n puheenjohtaja muistuttaa myös, että sopimusratkaisut tehdään aina ajassa. Työmarkkinajärjestöillä on kesäkuussa oiva tilaisuus arvioida uuden hallituksen kanssa talous- ja työllisyystilannetta.

– Ensin on kuitenkin sovittava työantajien kanssa palkat sekä työllisyys- ja kasvusopimuksen optio vuodelle 2016.

– Jos työmarkkinoiden ja talouspolitiikan sovittaminen yhteen ja ennustettavuuden pitempiaikainen yhdessä rakentaminen nähdään tarpeelliseksi, on senkin kortin katsominen tehtävä ensi kesänä. SAK on valmis etsimään keinoja, joilla talouden ahtaissa raameissa voidaan kohtuudella turvata työllisyyden ja ostovoiman kehitys sekä parantaa kilpailukykyä, Lyly muistuttaa.

Lauri Lylyn koko puhe