Piiasta jäsenhankinta on helppoa ja hauskaa

Pääluottamusmies Piia Yli-Heikkuri pitää jäsenhankintaa luottamusmiehen tärkeimpänä tehtävänä. Piia itse on superhyvän jäsenhankkijan maineessa. Nyt hän kertoo, miten niitä jäseniä ammattiliittoon hankitaan.
18.09.2012 07:29 karhu admin
Piia Yli-Heikkuri on tänä vuonna hankkinut jo yli 80 uutta jäsentä PAMiin.

”Minusta jäsenhankinta on helpoin, mukavin ja ehdottomasti tärkein luottamusmiehen tehtävistä. Jos ei ole jäseniä, ei ole edunvalvontaakaan.

Minulla on aina liittymislomakkeita mukana, kun lähden työpaikkakäynnille. Usein minulla on työpaikkakäynnin tuliaisina useampi uusi jäsen. Olen huomannut, että kun yksi työntekijä liittyy, muiden on helpompi seurata esimerkkiä.

Uudet työntekijät on tavoitettava mahdollisimman nopeasti ja jäsenyyden eduista kerrottava heille selkeästi ja ymmärrettävästi. Välillä tarvitaan sitkeyttä. Jos ensimmäisellä kerralla ei tärppää, kannattaa yrittää myöhemmin uudelleen. Kuulostaa ehkä raadolliselta, mutta jäsenyys on tuote, joka pitää myydä.

Vaivattomasti jäseneksi

Jäseneksi liittymisen pitää olla mahdollisimman helppoa. Esitäytän liittymislomakkeet valmiiksi jo etukäteen.

Kaikki eivät tiedä, että työnantaja voi periä ay-jäsenmaksun suoraan palkasta. Tämä tieto on tullut yllätyksenä jopa sellaisille työntekijöille, jotka ovat olleet jo vuosia liiton jäseniä.

Parasta on, jos uuden työntekijän voi tavata kasvokkain ja hoitaa jäsenyyden tapaamisen yhteydessä kuntoon. Kun toimipisteitä on paljon, uusista työntekijöistä on työlästä pysyä kärryillä. Vaivannäkö kuitenkin kannattaa, sillä mitä kauemmin työntekijä on töissä niin, että hän ei liity ammattiliittoon, sitä työläämpi häntä on liiton jäseneksi houkutella.

Tuotteena työehtosopimus

Jäsenyyttä harkitsevat haluavat tietää, mitä konkreettista hyötyä jäsenyydestä on heille. Ansiosidonnainen työttömyysturva on tärkeä syy liittyä ammattiliittoon. Työssäoloehto (työttömyyskassan jäsen saa ansiosidonnaista työttömyysturvaa, jos hän on ollut 8 kk työssä kuluneen 28 kuukauden aikana vähintään 18 työtuntia viikossa) on monille nuorille ihan uusi juttu, he eivät ole ikinä kuulleetkaan siitä.

Kerron aina paljonko jäsenmaksu on kuukaudessa ja millaisia jäsenetuja liitto ja ammattiosasto tarjoavat. Jäsenetujen merkitystä ei kannata vähätellä, ne kiinnostavat jäsenyyttä harkitsevia. Muistutan myös, että ay-jäsenmaksu vähennetään verotuksessa. Tätä nuoret eivät yleensä tiedä.

Tärkein asia jäsenyyttä markkinoitaessa on liiton neuvottelema työehtosopimus. Kerron mahdollisimman helppotajuisesti ja selkeästi, mikä työehtosopimus on, ketkä sen neuvottelevat ja millaisia asioita siinä sovitaan. Yleensä mainitsen ilta- ja muut lisät sekä kahvitauot esimerkkeinä asioista, jotka sovitaan työehtosopimuksella. Moni kuvittelee, että nämä ovat lakisääteisiä juttuja.

Puhun myös joukkovoiman merkityksestä. Korostan, että ilman jäseniä liitolla ei ole voimaa neuvotella kunnon työehtoja. Liian syvälle työehtoasioissa ei kuitenkaan kannata mennä. Jos asiat alkavat työntekijästä tuntua vaikeilta, liiton jäsenyyskään ei innosta.”

Pirjo Pajunen