Pääluottamusmies Maiju Ollinen: ”Ehdottomuus on karissut ja olen oppinut tekemään kompromisseja”

Lahtelaisen Sinuhen leipomon pääluottamusmies Maiju Ollinen sanoo, että raskainta tehtävässä on ristiriitojen selvittely. Onnistumisen tunteet taas kumpuavat siitä, että työntekijöille tärkeitä asioita saa edistettyä.
15.11.2019 10:00
Työilmapiirimme on parantunut ja työntekijöitä kuunnellaan aiempaa paremmin, kertoo pääluottamusmies Maiju Ollinen. Kuva Laura Oja.

Mikä sai sinut ryhtymään pääluottamusmieheksi?

– Olen ollut pääluottamusmies nyt vuoden ja sitä ennen olin kaksi vuotta varana. Lähdin aikanaan ehdolle tehtävään, kun silloin pääluottamusmieheksi hakeva halusi minut varakseen ja sanoi, ettei halua ketään muuta. Hän uskoi, että olisimme hyvä pari.

Olitteko te?

– Olimme. Teimme yhdessä paljon ja olimme toistemme tukena. Ja mitä enemmän perehdyin tehtävään, sitä enemmän myös asiat alkoivat kiinnostaa.

Mikä on tehtävässä parasta? Entä vaikeinta?

– Vaikeinta ovat asiat, joita ei vielä tunne, kuten jotkut lakipykälät, ja uusien asioiden aikaa vievä selvittely. Se on kuitenkin yllättänyt, että vaikeatkin asiat oppii, kun vaan opettelee. Raskainta tehtävässä on ristiriitatilanteiden selvittäminen – meillä on ollut tänä syksynä yt-neuvottelut.

– Kivointa on onnistumisen tunne, esimerkiksi se, että olemme saaneet yhdessä työoloja parannettua. Hyvää on sekin, että työntekijät kertovat minulle huolensa ja murheensa.

Miten yhteistyö esimiehen kanssa sujuu?

– Tosi hyvin. Asiat käsitellään asioina, ja olivat ne mitä vaan, kaikesta on pystytty puhumaan. Yhteistyö on mennyt luontevasti. Siitäkin olen saanut itsevarmuutta ja itseluottamusta.

– Nuoruuteni aiheutti varmaan alussa uskottavuusongelmia työntekijöiden keskuudessa, mutta olen sanonut, että ei kenenkään tarvitse epäillä, etten veisi yhteisiä asioita eteenpäin ja hoitaisi omaa tonttiani. Luottamus minuun on lisääntynyt, eikä kukaan enää mieti, miten pärjään esimiesten kanssa. Olen työntekijänäkin aika tarkka, tiukka ja jämäkkä, ja neuvottelutilanteessa olen ihan samanlainen. Edustan aina työntekijöitä ja ajattelen heidän etuaan.

Mihin saavutukseesi olet erityisen tyytyväinen?

– Työilmapiirimme on parantunut, vaikka se on kyllä yhdessä tekemisen ansiota. Työntekijät otetaan paremmin huomioon ja meitä kuunnellaan. Yhdessä tekemistä on ylipäätään aiempaa enemmän ja pystymme vaikuttamaan nykyään paremmin työviihtyvyyteen sekä tuotteisiin ja niiden laatuun. Toivon, että kaikille työntekijöille olisi tulevaisuudessa mielekästä tulla töihin.

– Olen myös vaikuttanut tasa-arvoasioihin. Sama palkka samasta työstä ei ole vieläkään itsestäänselvyys.

Miten tehtävä on muuttanut sinua?

– Olen kasvanut paljon. Ehdottomuus on karissut ja olen ymmärtänyt, että kompromisseja on kaikkien tehtävä yhteisen hyvän eteen. Nautin pääluottamusmiehen tehtävästä, se tuntuu omalta. Pystyn tekemään ja vaikuttamaan asioihin, mikä tuo työhöni uutta mielekkyyttä.

Veera Luoma-aho/Jaksomedia

Missä asioissa Maiju on erityisesti onnistunut luottamusmiehenä - Katso video