Nuorten sukupolvien eläkkeet on turvattava

SAK:n hallitus ihmettelee työnantajia edustavan EK:n käytöstä työeläkeneuvotteluissa. Vaikka EK sitoutui sosiaalitupossa ja työurasopimuksessa korottamaan työeläkemaksua tasaisesti vuoteen 2016 saakka, on se nyt pyörtämässä yhdessä sovittuja päätöksiä ja vaatimassa maksuihin alennuksia.
05.11.2012 14:36
SAK:n hallitus

SAK:n hallitus ei voi hyväksyä EK:n alennusvaatimuksia. Työeläkkeiden tason turvaaminen edellyttää, että työeläkemaksua koskevista sopimuksista pidetään kiinni.

SAK:n mukaan luisuminen työeläkemaksujen korotuspäätöksistä vahingoittaisi erityisesti nuorten sukupolvien asemaa. Heidän tulevat eläkkeensä vaarantuisivat ja samalla nykyisille nuorille jatkossa koituvia työeläkemaksuja jouduttaisiin rajusti kasvattamaan.

SAK:n hallitus vaatii, että työeläkemaksuja korotetaan aikaisemmin sovitun mukaisesti 0,4 prosenttiyksiköllä vuosittain eläkejärjestelmän kestävyyden turvaamiseksi. Ensi vuonna työnantajilta ja työntekijöiltä perittävä työeläkemaksu olisi siten yhteensä 23,2 prosenttia.

EK on SAK:n hallituksen mukaan viimeaikaisilla toimillaan asettanut luotettavuutensa sopimuskumppanina vaakalaudalle. Suomalaiseen sopimisen malliin kuuluu, että työmarkkinaosapuolet kunnioittavat yhdessä tekemiään sopimuksia. Nyt EK on murentamassa luotettavuuttaan työeläkemaksuja ja kolmen koulutuspäivän toteuttamista koskevilla irtiotoillaan.

Lisätietoja:
Eläke- ja työura-asioiden päällikkö Kaija Kallinen, puh. 040 500 2417