Mikä on paras vappumuistosi, Jani Sievinen?

Arvo-lehden vappuvieraana haastateltiin vuonna 2009 Euroopan parlamenttiin pyrkinyttä Jani Sievistä. Mitä hänelle kuuluu vappuna 2013? Lue myös haastattelun parhaat palat neljän vuoden takaa.
28.04.2013 12:32
ARVO
Jani Sievinen

Keväällä 2009 uinnin maailmanmestari Jani Sievinen keskittyi politiikkaan ja pyrki Euroopan parlamenttiin, muttei tullut valituksi. Nyt, neljä vuotta myöhemmin, Sievinen keskittyy uimaopettajana toimimiseen ja odottaa kesää, jolloin uintivalmentajan työ on hiljaisimmillaan.

Mitä aktiivisen uimauran jälkeiseen elämääsi kuuluu?
– Hyvää kuuluu. Olen edelleen vahvasti tekemisissä urheilun kanssa ja teen erilaisia uintivalmennus- ja opetushommia, Sievinen kertoo.

Missä merkeissä vietät tämän vuoden vappua?
– En ole vielä tehnyt mitään suunnitelmia. Yleensä emme varsinaisesti vietä vappua sen kummemmin.

Jani Sievisen haastattelu Arvo-lehdessä vuonna 2009

Miltä tuntuu, kun uimalasit tippuvat päästä elämän tärkeimmällä hetkellä?
Huonolta. Tosi huonolta. Että ei voi olla totta. Näinhän kävi Sydneyn olympialaisissa. Todennäköisesti olisin saanut siinä kisassa pronssia... Sitä valmistautuu neljä vuotta kisoihin, ja sitten jotkut kahdeksan euron uimalasit tippuvat ja pilaavat kaiken. Ensin meinasin keskeyttää, mutta sitten ajattelin, että tämä on kuitenkin olympiafinaali, pitää kauhoa loppuun asti. Se meni loppujen lopuksi ihan kunnialla.

Eikö iho nahistu vuosien lutraamisen tuloksena?
Hyvä kysymys, mutta itse olen pärjännyt ilman rasvoja. Joskus iho on kyllä kuivanut aika pahasti, kun on harjoitellut etelässä: kloori ja aurinko eivät ole paras mahdollinen yhdistelmä. Ja toinen on tämä kova pakkanen. Mutta en ole kyllä hoitanut ihoani mitenkään.

Mitä sinusta olisi tullut, jos ei uimari?
Luultavasti puuseppä. Sekä isäni että isoisäni ovat puuseppiä.

Mikä on tärkein arvosi?
Tasa-arvo. Eikä pelkästään mies-naisnäkökulmasta, vaan ylipäätään tasavertaisuus. Toinen on se, että aina pitää olla heikomman puolella.

Kuka on poliittinen esikuvasi?
Ministeri Veikko Helle. Hän oli pitkänlinjan poliitikko ja myös puuseppä, joka asui lapsuudessani naapurissamme. Hänestä pidettiin yli puoluerajojen. Hän on vaikuttanut minuun ihmisenä paljon.

Saavatko uimarit vai jääkiekkoilijat paremmat missit?
Heh. Uimarit.

Mitä ajattelet kun uit?
Kilpaillessa ei kyllä ehdi ajatella yhtään mitään. Harjoitusuintikaan ei ole sellaista, että hypätään altaaseen ja uidaan kaksi ja puoli tuntia, vaan yksi harjoitus koostuu 12–14:sta eri harjoitteesta. Mutta jos ui pidempää ja löysempää matkaa, ehtii miettiä vaikka mitä. Aika usein sitä, milloin tämä treeni loppuu.

Missä olet 20 vuoden päästä?
Olen joko unionin parlamentissa tai sitten eduskunnassa. Näin toivon. Ja koti on varmasti edelleen täällä Vihdissä.

Mikä on paras vappumuistosi?
Kyllä se liittyy lapsuuden vappuihin, kun marssiperinne oli vielä voimissaan. Mentiin marssimaan ja sitten sai ilmapallon. Vähän vanhempana on ollut hyviä vappujuhlia kavereiden kanssa. Uimarina ei tosin kesän, tärkeimmän treenikauden, kynnyksellä tietenkään voinut heittää täysin vapaalle.

Teksti vuodelta 2009: Sini Kaukonen
Teksti vuodelta 2013: Pi Mäkilä