Malliratkaisuilla selvyyttä riskienhallintaan

– Malliratkaisujen tietopankin vahvuus on siinä, että pankista löytyy helposti asiantuntevaa sekä kattavaa tietoa riskienhallinnasta kompaktissa ja selväkielisessä muodossa. Ydintietoja ei enää tarvitse etsiä pitkistä, sekavista ja kapulakielisistä tutkimusraporteista, John Deeren Joensuun tehtaan työsuojeluvaltuutettu Hannu Koistinen korostaa.
11.10.2012 12:18 karhu admin
John Deeren Joensuun tehtaan työsuojeluvaltuutettu Hannu Koistinen hyödyntää työterveyslaitoksen malliratkaisuja.

Työterveyslaitoksen käyttöön ottamassa riskienhallinnan malliratkaisuissa kuvataan työtehtävissä esiintyviä vaaratekijöitä sekä yleisiä toimenpiteitä terveysriskien pienentämiseksi. Ratkaisut sisältävät myös tekniikkaan, työ- ja tilajärjestelyihin sekä ergonomiaan liittyviä ratkaisuja. Malliratkaisu voi olla myös työtapoihin liittyvä ratkaisu, kuten työpisteen siisteyteen liittyvä ohjeistus.

Työterveyslaitoksen nettisivuilta löytyvä tietopankki koostuu tällä haavaa seitsemästätoista metalli- ja autoalan malliratkaisusta kattaen automaalauksesta metallin rasvanpoistoon sekä henkilösuojaimista käsinjuotostyön ergonomiaan. Koistinen on tarvinnut valtuutetun työssään muun muassa levyseppä-hitsaajan malliratkaisujen tietoja hitsaajan työergonomian, suojavaatetuksen sekä kemiallisten haittatekijöiden osalta.

Kysymykseen, mistä työtehtävästä, -menetelmästä tai työn tekemiseen liittyvästä aihepiiristä tarvitaan seuraavaksi malliratkaisuja, Koistinen vastaa ykskantaan, että työergonomiasta, koska etenkin raskaassa teollisuudessa tuki- ja liikuntaelinsairaudet ovat reilussa kasvussa. Levyseppä-hitsaajan malliratkaisut puoltavat osaltaan hänen ehdotustaan, koska ratkaisuissa todetaan hitsaajien kärsivän erityisesti niska-hartia-alueen ja alaselän oireista. Oireisiin ovat syynä staattinen työasento sekä jatkuva lihasjännitys.

– Myös hitsauskypärät tarvitsevat malliratkaisuja, koska kuppikuulokeet eivät mahdu uusimpiin kypärämalleihin, eivätkä myöskään korvatulpat, Koistinen lisää.

Pitkän linjan ay-mies arvelee malliratkaisujen olevan tarpeen etenkin pienissä ja keskisuurissa yrityksissä, koska niistä ei useinkaan löydy riittävästi riskienhallinnan tietotaitoa. Noin neljänsadan työntekijän John Deeren tehtaalla on käytössä Sera riskienhallintajärjestelmä, jossa arvioidaan työtehtäviä kokonaisvaltaisen seurannan kautta.

Lähiaikoina muillekin toimialoille laajenevien malliratkaisujen pohjana ovat metalli- ja autoalan kemiallista altistumista käsitelleet KAMAT-tietokortit. Malliratkaisun laatimisessa on noudatettu riskinhallinnan perusperiaatteita: korvaaminen, eristäminen, leviämisen estäminen, altistumisen vähentäminen ja henkilösuojaimet.

Malliratkaisut kriteereineen on kehitetty Työterveyslaitoksen, Metalliliiton, Teknologiateollisuuden sekä yritysten välisenä yhteistyönä.

Jouko Kahila

Hyvät käytännöt ja malliratkaisut