Kreikkalaisten ahdinko on yhä pahenemassa

Kreikan valtionvarainministeri Yannis Stournaras lupaa, että maan talouden alamäki päättyy tämän vuoden lopulla tai ensi vuoden alussa. Tänä vuonna kreikkalaisten ahdinko kuitenkin syvenee yhä. Kansantulon ennustetaan laskevan 4,5 prosenttia, mikä merkitsisi talouden supistumista yli neljänneksellä viisi vuotta jatkuneen kriisin aikana.
26.02.2013 12:48
Ateenan Syntagma-aukion liiketiloja

Työttömyysaste on kohonnut 27 prosenttiin. Kreikan tilastoviraston Elstatin mukaan marraskuussa 2012 töissä oli 3,6 miljoonaa ihmistä ja työttömänä 1,35 miljoonaa. Ammatillisen keskusjärjestön GSEE:n tutkimuslaitos ennustaa työttömyysasteen nousevan kuluvan vuoden loppuun mennessä 29 prosenttiin ja 31,5 prosenttiin ensi vuonna.

Palkkojen ja eläkkeiden supistuminen jatkuu tänä vuonna. Kriisin aikana niiden taso on laskenut jo lähes 40 prosenttia. Vähimmäispalkka on laskettu 751 eurosta kuukaudessa 586 euroon.

Kasvava työttömyys ja kansalaisten tulojen pieneneminen rajoittavat verokertymää niin, että valtio on ajautumassa lähikuukausina jälleen kassakriisiin, GSEE varoittaa. Se pitää mahdollisena, että valtio ei pysty enää ensi kesänä maksamaan palkkoja ja hoitamaan osuuttaan eläkemenoista.

Kreikan ay-liike vaatii maan ulkomaisten rahoittajien saneleman vyönkiristysohjelman lieventämistä. Viimeksi viime viikolla ay-järjestöt järjestivät laajan lakon vaatimuksensa tueksi. Ay-järjestöjen mielestä velanhoitoon on käytettävä rahaa vasta sitten, kun talous kasvaa.

Kriisin alkaessa Kreikan velka oli 120 prosenttia bruttokansantulosta. Nyt se on 175 prosenttia ja kasvaa vuoden loppuun mennessä 189 prosenttiin, asiantuntijat laskevat.

Juhani Artto